Hangkártya és audio interfész

Hangkártya és audio interfész

Manapság állandó kérdéssé vált, hogy melyik hangkártya a legjobb. A legjobb mihez? PC-hez vagy MAC-hez? Pro Tools-hoz vagy Cubase-hez? Az, hogy “legjobb” teljesen relatív. Ha az abszolút legjobb kategóriát keresed, keresgélj 1 millió Ft felett. Univerzális célra nem létezik hangkártya. Olyan van, amit több célra használhatunk, de az sem elégíti ki mindenki igényeit.

Ma már szinte minden célra megfelelő hangkártyát kaphatunk. A választás természetesen mindig nehéz. Hisz egyértelműen nem tudjuk behatárolni, hogy melyik a jobb egy kategórián belül. Ha pedig már megvan a kiválasztott, még egy veszéllyel szembe kell nézzünk: lehet, hogy nem működik stabilan együtt a rendszerünkkel. Minden számítógép egyedi, beleértve a hardware-eket és software-eket is. A fórumokon és véleményező oldalakon található információkat kezeljük úgy, mint sok-sok szubjektív véleményt. Keressünk minél megbízhatóbb és átfogóbb forrásokat.

Audio interfészek

Már jó pár éve több típusú interfésszel találkozhatunk. Mindenki számára elérhetőek a divatos külső hangkártyák ugyanúgy, mint a PCI csatlakozásúak. Az utóbbi az alaplaphoz csatlakozik közvetlenül, míg a külső egységek legtöbbje firewire vagy USB csatlakozást használ. A legismertebb gyártók közül említendő: M-Audio, Emu, Line6, Focusrite, Avid, ECHOTC Electronic, Apogee, RME. Léteznek olyan csomagok is, melyek PCI kártyát és külső felvevő eszközt is tartalmaznak. Ezek vagy az említett kábelekkel csatlakoznak egymáshoz, vagy az adott cég által gyártott egyedi kábellel. Természetesen más csatlakozási formák is léteznek, de mi most csak a legelterjedtebbekről ejtünk szót. A külső egységek (vagy audió interfészek) általában több be- és kimenettel rendelkeznek. Ezek közt leggyakrabban mikrofon és gitár bemenetek, fejhallgató kimenet(ek), illetőleg hangfalhoz és keverőpulthoz szánt kimentek szerepelnek. A legtöbbször lehetőségünk van a be- és kimeneti jel egyszerű változtatására is.

Profi külső interfész
A külső boxok előnyeihez tartozik, hogy könnyen elérhető helyre helyezhetjük őket, ahol kisebb (a számítógép és környezete által generált) elektromágneses térnek vannak kitéve és a kábelek csatlakoztatása is könnyebb. Ezen felül sok esetben a jelszint változásait is nyomon követhetjük, pl. led sor segítségével. A számítógép hátuljánál tevékenykedni sokszor megnehezíti a dolgunkat és bizonyos esetekben a ki- és bementek megállapításához is nagyítót kell használnunk. Ez nem azt jelenti, hogy a PCI hangkártyákat el kell felejtenünk, hisz sok esetben jobb szolgálatot tesznek és pénztárcánkat is megkímélhetjük. Ha pl. nem találunk igényeinknek megfelelő “minden-az-egyben” megoldást, vagy nem biztos, hogy minden elemére igényt fogunk tartani, érdemes lehet belső kártyát választanunk, melyhez később a megfelelő keverőt vagy előfokot párosítjuk.

Digitális Audió Konverter (DAC)

Két nagyon fontos paramétere van egy audió interfésznek, melyek meghatározzák annak minőségét. Az első a kártyához tartozó driver, a második pedig a DAC-k minősége.

Az újabb hangkártyák már jó minőségű DAC-vel rendelkeznek. Amikor a DAC-ről beszélünk, gondoljunk a cd-lejátszóra. A régi cd-lejátszók zajos hangját felváltották a különböző processzálási folyamatokat használó típusok, melyek a hangot selymessé, kellemesen hallgathatóvá változtatják. A konverter az analóg jelet digitális jelfolyammá alakítja, bináris számokra. A DAC határozza meg elsődlegesen, hogy milyen minőségű hangot kapunk a legvégén, függetlenül attól, hogy PCI, Firewire vagy USB kapcsolatú az eszközünk. Az már csak a digitális jelet továbbítja a számítógépünk felé.

Az egyik leggyakrabban előforduló professzionális megoldás az, ha a hangkártyától elkülönülő (külső) DAC-t alkalmazunk. Ebben az esetben a hangkártya gyengébb minőségű konverterét S/PDIF vagy ADAT optikai kapcsolat hidalja át. Ez nekünk is lehet egy jó alap, hiszen a hangkártyánkat szükség szerint később bármikor bővíthetjük egy külső előfokkal, ami így feltehetőleg jobban fog szólni. Bármelyik megoldást is választjuk, meghallgatásukkor figyeljünk arra, hogy hallunk-e sistergést vagy pattogást. Ha hallunk, akkor egyértelmű, hogy silány minőségű a konverter. A cél mindig az, hogy a valóságnak leginkább megfelelő hangot adja vissza.

Driver

A driver feladata az, hogy az adatokat a processzor és a DAC-k között megfelelően továbbítsa. Ennek a metódusnak egyedi szabályrendszere van, mely közvetlen kapcsolódik a driver-hez, így ha az a kódolási kritériumoknak és minden szabálynak megfelel, akkor tökéletesen végzi a feladatát, és stabil kapcsolatot biztosít. Hogyha a driver nem képes ellátni a feladatát, akkor a szegény CPU sínyli meg. Ilyenkor az adatot a processzor nem kapja meg időben, így hát próbálkozik azt újból elérni.. és próbálkozik.. és próbálkozik.. Akad?? Ugyanez történik a hanggal.

Tipp: mindig a hangkártyánkhoz elérhető legújabb drivert telepítsük. Nem mindig a legújabb, éppen most piacra dobott hangkártyában kell gondolkodnunk. Lehet, hogy egy másik, már három éve kapható, de ha arról nagyrészt csak pozitív véleményt hallunk biztosak lehetünk annak minőségében, és abban, hogy a gyártó megfelelő driver-t készített.

Kapcsolat típusok

USB 1.1
Ez az egyik legismertebb kapcsolat, ugyanakkor az egyik legelavultabb. Kifejlesztésekor még nem volt szükség ekkora adatmennyiség gyors továbbítására, így döntésünk meghozatalakor vegyük ezt figyelembe. Ez a kapcsolat gyakorlatilag nem képes a jó minőségű hangot látencia-mentesen közvetíteni. Csak akkor válaszd ezt, ha pl. régi laptoppal dolgozol vagy nincs más lehetőséged!

USB 2.0
A régi szabvány hibáit már nem tartalmazza. Ez a kapcsolat már biztonságosabb, gyorsabb és megbízhatóbb, mint az 1.1-es. Akár 480 Mb/s sebességű átvitelre is képes, de a Firewire 800 még ennél is gyorsabb, ami – mint tudjuk – igen fontos jelen környezetben.

Tipp: A termékismertetőben mindig ellenőrizzük, hogy 2.0-ás kapcsolattal bír-e az eszköz.

USB 3.0
Az USB 3.0 maximális sávszélessége 5 gigabit/s, ami több mint a tízszerese a 2000 óta használatos USB 2.0, 460 megabit/s-ának. A más elnevezéssel USB SuperSpeed-nek elkeresztelt USB 3.0 kompatibilis lesz a régebbi USB csatlakozókkal, ugyanakkor merőben új technológiát képvisel. A kétvezetékes fél-duplex szerkezet helyett ugyanis négyvezetékes kettős-szimplex kábeleket alkalmaztak, ami állandó kétirányú adatforgalmat tesz lehetővé. Emellett az energiakezelés is összetettebb lett, így az USB 3.0 a tétlen, a készenléti és a felfüggesztett üzemmódokat is támogatja.

PCMCIA (Notebook)

A laptopok esetében a gyári kártyahelyre is csatlakoztathatunk eszközöket. Ez a firewire kapcsolattal egyenértékű. Vegyünk inkább firewire eszközt, mert azt szinte minden számítógéppel használni tudjuk!

PCI és PCI-E

A PCI kapcsolat esetében a hangkártyát az alaplapon lévő PCI slotba helyezhetjük. Minden tévhittel ellentétben higgyük el, hogy ez a leggyorsabb kapcsolat a felsoroltak közül (na meg a PCI-Express, amely 16x gyorsabb). Itt nincs kábel, csak közvetlen kapcsolat. Ha digitális úton (S/PDIF, adat) kapcsolódik a PCI kártyánk a külső előfokhoz (és nem a hangkártyáét használjuk), akkor az elektromos hatásokat is minimalizáljuk.

Tipp: Az új típusú PCI kártyák a világ leggyorsabb átvitelét produkálják! A PCI kártya leginkább azoknak ajánlott, akik sok csatornát szeretnének egy időben felvenni (pl. DAW rendszerben).

Thunderbolt

Elsősorban az Apple nyomására jelentek meg sorban a Thunderbolt kompatibilis hangkártyák, melyek 1-es verzió esetén 10Gbps, második iterációval 20Gbps sebességre is képesek. Előnyük a Firewire-el szemben, hogy a csatlakozás megszűnésekor nem kell tartani (véletlen kihúzódás esetén sem) a eszközünk halálától. Az átviteli sebességi harcot nem hagyták abba, a harmadik iteráció, tehát a Thunderbolt 3 már 40Gbps sebességre is képes, amivel akár egy szimfonikus zenekart is broadcast minőségben trackelhetünk több tucat mikrofonnal egyidőben. Egy home studio felhasználáshoz azonban bőven elég az USB2 vagy USB3 csatlakozás is, hisz még USB2-vel is (240 Mbps tényleges átvitel esetén) képesek vagyunk 96kHz-en 35 sávot rögzíteni egyidejűleg. Persze itt helyet kell hagyni a kártya számítási igényeinek is, de még így is túlzás lenne egy home vagy kisebb project stúdiónál azt állítani, hogy a Thunderbolt annyival többet nyújt. Vásárláskor mérlegeljünk ezek alapján.

Firewire
Hangkártya
Laptopokhoz és asztali számítógépekhez egyaránt megfelelő. A firewire port – csakúgy, mint az USB port – képes az eszközünket elegendő feszültséggel ellátni, így nem szükséges külső elektromos adapter. Ez az elektromos zaj csökkentését vonja maga után, ami igen fontos szempont. A firewire csatlakozás viszont – a szubjektív véleményem szerint – nem mindíg a legmegfelelőbb választás.
Egy nagyon fontos indok: ha firewire porton keresztül tápláljuk eszközünket, a számítógép működése közbeni kihúzódás tönkre teheti azt. Ha ezt a csatlakozást választjuk mindig figyeljünk oda, hogy az számítógépet és az eszközt a használati utasításoknak megfelelően kapcsoljuk ki és ügyeljünk arra, hogy használat közben a kábel még véletlenül se húzódjon ki!

Győződjünk meg arról, hogy számítógépünk rendelkezik firewire kapcsolattal. A régebbiekhez valószínű, hogy bővítő kártyát kell vásárolni, ami egy vagy több portot biztosít számunkra.

Tipp: Ha nem szeretsz vesződni és nincs szükséged sok csatorna egyidejű felvételére, nyugodtan választhatod a Firewire vagy USB audió interfészeket. Ezeket az eszközöket a legegyszerűbb telepíteni!

Mi a helyzet a laptopokkal?

A laptopok szűk lehetőségei, erőforrásai nem tudják kiszolgálni az audió eszközöket, konvertálásokat és a virtuális hangokat, software-eket, nem beszélve a sok-sok audió sávról. A processzor általában nem elegendő, a driverek nem a legjobbak és a memória is általában szűkös vagy nem jó minőségű. Ha mindenáron laptoppal szeretnél dolgozni válassz Apple MacBook-ot. Természetesen mással is lehet próbálkozni, de az eredmény nem biztos, hogy az lesz, amit elképzeltél.

 


S/pdif: Sony/Philips Digitális Interfész Formátum; sztereó digitális kapcsolat, mely lehet koaxiális RCA és optikai. Digitális eszközök ideális összeköttetésére használják, PCM audió közvetítésére. Ilyenek például a külső a/d konverterek, effekt processzorok, CDR felvevők, bizonyos előfokok és billentyűzetek digitális kimenettel.

Az előfokok száma fontos lehet számunkra. Ezeket használjuk a mikrofonok és különböző hangszerek, mint pl. elektromos gitárok jelének erősítésére. A +48V-os fantomtáp elengedhetetlen (kondenzátor mikrofon csatlakoztatására). Nem mindegy, hogy XLR vagy csak Jack (TRS) végű kábelt fogad a csatlakozó. A legjobb, ha mindkettőt fogadja (kombinált – lásd: első képen a GINA előlapján). Nézzük meg hány ki és bemenet van a kiválasztott eszközön és azt is mérlegeljük, hogy mennyire van szükségünk (akár a jövőbeni fejlesztésekhez is)! Általában az előfokok ára a minőséget is tükrözi!

Az ADAT kapcsolat 8 kimeneti és bemeneti digitális csatornát kezel. Nagyon hasznos, ha több mikrofon előfokra van szükségünk, vagy egy második interfészre, számítógépre, digitális keverőpultra, de használhatjuk több analóg be- és kimenet hozzáadásához is. Ha azt olvassuk, hogy ADAT x2, az azt jelenti, hogy két ADAT porttal bír az eszköz 16 ki és bemenettel bír.

A MIDI i/o (input/output) 16 csatornát kezelő kapcsolat. Az 1/2 jelzés azt jelenti, hogy az eszköznek 1 MIDI bemenete és 2 kimenete van. Kiváló kapcsolat a MIDI billentyűzet(ek) számára, de ne felejtsük el, hogy később is adhatunk MIDI elosztót a rendszerhez! A MIDI adatokat viszont sokszor küldik firewire és USB kapcsolaton keresztül manapság.

XLR (XLR3): Profi mikrofonokhoz használt nagyobbacska, háromtűs, szimmetrikus analóg csatlakozó. Bizonyos csatlakozók 4 vagy 5 tűvel is bírhatnak, ami a nagy teljesítményű felhasználásra való. Ha átalakítót veszünk, mindig ellenőrizzük le a tűk számát!