Egy keverés alapja (DJ)

Egy keverés alapja (DJ)

Ez a cikk egy DJ alapvető feladatait és viselkedését fogja kicsit kielemezni. Hogy is viselkedik a tipikus közönség? Mit is várnak el és hogy reagálnak? Ezután szó lesz a megváltó, de rossz DJ-zésről, szokásokról és elméletekről. Ha amatőr DJ vagy, szeretnél az lenni vagy csak érdekel a téma, akkor ezek alapvető információk számodra a kezdéshez.

A közönség

A közönség a legfontosabb. Ők az ítélőbíróság egy DJ számára 🙂 Ők döntenek. Egy buli emberek nélkül nem buli. Ez ennyire egyszerű. Az emberek számos okból vehetnek részt egy bulin:

  • azért vannak ott, mert ők szervezték a bulit
  • társaságot keresnek
  • Fotózzák a helyet (Japánok előnyben)
  • hogy igyanak és elfelejtsék problémáikat.. ahogy halad a buli, az emberek egyre részegednek (Tipp: has sót szórsz a padlóra, a hallgatóság szamjasabb lesz, többet fog inni és így a buli is élvezetesebb) 🙂
  • hogy bulizzanak és jól érezzék magukat (ez a legfontosabb, ők a bírák)
  • azért is lehetnek ott emberek, mert másokkal jöttek.. ők nem terveznek és nincsenek különösebb elvárásaik

Néhány félreértelmezett gondolat

A tendencia azt mutatja, hogy néhány DJ hajlamos istennek képzelni magát. Ez hibás elképzelés és egyik se az (kivéve engem). Számos rossz attitűd következik még:

  • A zenélés nem csak a megérzéseidről szól. Az, hogy ráérzel arra, éppen mit kell játszanod nagyon kevésszer fordul elő. Ha 300 számot játszol egy éjszaka alatt, annak 80%-a “konkrét ötlet”. 20% alapszik a megérzéseken, “érzelmeken”. Legfőképp az első időkben igaz ez, hisz sokszor kell hagyatkoznod a technikai tudásodra és azt csiszolgatni, átgondolni. Ilyenkor azon agyalni, hogy a tömeg és Te hogy érzed magad.. hát..
  • Ne várd el, hogy mindenki szeresse azt, amit játszol. A DJ-k gyakran szókimondóak azzal kapcsolatban, amit szeretnek és amit nem szeretnek. Ne legyél ilyen! Azért, mert zenét játszol, a másik zene nem feltétlen rossz, így azt se kell bántani, aki más stílust kedvel. Nem Te vagy a központ, ahonnan a zene szól (technikai értelemben tényleg nem, tovább ne is menjünk). Lesznek számok, amiket szeretsz, de senki más nem kedvel, ne félj ezeket azonnal kidobni a mixre szánt gyűjteményedből. Nagyon fájdalmas lehet a kedvenc számaid nélkül végigjátszani egy szettet, de néha meg kell tenni.
  • Tanulj meg minél több stílust.
  • A legtöbb DJ számára ez teljesen igaz: a közönség miatt játszol, de nincs ott a közönség. Figyeld meg, hogy a közönség hogy reagál! Lehet, hogy pénzért játszol, a személyes elismerésért, vagy mert senki más nem akarja csinálni. Bármelyik esetben a legfontosabb az legyen, hogy: “a hallgatóság maradjon és jól érezze magát”..

A legrosszabb isten-modor, ami mostanában elterjedni látszik a DJ-k és partyszervezők körében:

  • Az MP3 DJ-zés nem jó
  • Nem szól ugyanúgy
  • Sajnálom, de csak lemezjátszóval engedünk be!
  • Csinálj mindent magad..
  • …stb

Mindezek után említendő meg a legrosszabb DJ viselkedés: aki drogokkal akar játszani. Lehet, hogy azt hiszi, hogy ez cool, mert száll vagy merül vagy lassul vagy akármi.. Én azt tanácsolom, hogy ezt felejtsd el, ne is gondolkozz ilyenen! Maradj éber és józan. A lényege annak, amit csinálsz, hogy jól érezd magad. Ha ez nem valósul meg és nem tudsz önfeledten játszani, akkor felejtsd inkább el az egészet!

A zenéd indexelése

Akár CD-vel, bakelittel, vagy MP3-al dolgozol, legyen egy indexed kéznél, stílus, BPM és hangszín szerinti megjelöléssel, besorolással. Ez a lista jó, ha stílusok közti váltásokhoz is tartalmaz kapcsot: ‘váltás erre a stílusra ezzel a számmal’. A stílus lista tetején legyen egy teljes index név szerinti rendezésben minden alkalommal, amikor játszol. Minden szám mellé érdemes egy pontrendszerben vezetni, hogy a közönség mennyire szerette.

Egy hasonló lista elkészítése sok idő, nagyon sok idő. Simán elszórakozhatsz hónapokig ezzel, de ha van egy hasonló listád, akkor az megváltás lehet. Ez a pénzed felét jelentheti, ha hivatásos DJ vagy, szóval ezt ne hagyd el! A BPM és Camelot rendszerről a harmonikus keverésről szóló cikkben olvashatsz többet, ahol részletes információkat szerezhetsz az egyszerűbb és harmonikusabb keverésről és a lista elkészítéséről.

Figyelem: gyakori hiba, hogy a listát egy idő után nem bővítik és elhagyják. Ez rossz megközelítés, mert jobb mixeket készíthetsz vele. Ha azt hiszed, hogy ez csak a kezdőknek fontos, akkor tévedsz. Ez azért is rossz, mert értelemszerűen nem figyelsz a közönségre, ami azt vonja maga után, hogy a DJ-zés már nem is mókás.

A keverésről

A keverőpult

Kezdjük az elején. A keverőpult általában több mono és sztereo csatornával bír. Minket a sztereo csatornák izgatnak. Minden csatorna rendelkezik a következőkkel:

  • Gain. Ez minden keverő eszközön fellelhető. Ez változtatja az előerősítését a jelnek, mielőtt az a hangerőszabályzóhoz érne. A gain a lehető legmagasabb értékre legyen állítva anélkül, hogy torzítana vagy pattogna az eredeti hang.
  • Equalizer. A keverőpulttól függően ez lehet parametrikus vagy nem parametrikus. A nem parametrikus EQ egy filter, ami gyengíti vagy erősíti a jelet egy megadott frekvencia-tartományban. Ha pl. a keverőn három potméter található, 11kHZ, 3kHz és 100Hz megjelölésével, ez nem parametrikus. Ha van két tekerő-poti mondjuk 11kHz-re és 100Hz-re állítva, de mellettük van másik kettő, amivel be lehet állítani, hogy melyik frekvenciákat milyen mértékben kívánjuk állítani, akkor ez a parametrikus. Ha az EQ-t állítjuk, a Gain-t is állítani kell. Ha a basszust kivágjuk, akkor a Gain-t lehet növelni. Nagyon profi keverőknél és egyes softwareknél ez automatikusan is működik.Ne felejtsd el, hogy a számok mostanság nem ígényelnek drasztikus EQ-t és az emberi fül bizonyos tartományokra érzékeny. Ha úgy látod, hogy az EQ “instabillá” tette a zenét, akkor javíts! Néhány DJ szereti mindhárom potit a maxra tekerni és így játszani. EZT SOHA NE TEDD! A zene teljesen megváltozik és a lényege eltűnik. Ez három ponton való kiemelést jelent és nem a hangerősség növelését (habár így hallani)!
  • Hangerő tolópotméter, ami egy mix hangerejének vagy egy csatorna hangerejének a változtatását kezeli. A legtöbb keverőpult +15dB-ig is elmegy, de ennek semmi értelme. A 0 kéne, hogy a legtöbb legyen. Ennél többet ne nagyon használj és két szám között 15dB különbségnél többet ne alkalmazz!
  • PFL gomb. A PFL a pre-fader-listening, azaz “előhallgatás”. Ha megnyomod ezt a gombot, akkor a hangerő potitól függetlenül visszahallod azt a sávot a fejhallgatóban/monitorban.
  • A monitor egy doboz, ami melletted csücsül, hogy a fejhallgatóban hallható zenét továbbítsa feléd.
  • Balance, ami a bal vagy jobb oldalra történő eltolást eredményezi. A mono csatornáknál ezt pan-ként alkalmazzuk, ami a jelet közvetlen küldi a bal vagy jobb oldalra. A balance egy átlagos keverésnél nem fontos.
  • Esetenként aux send is található, ami egy effektező egységre küldi az adott jelet. A return ezt fogadja és így külső effektel együtt hallhatjuk vissza a sávot.
  • A mute biztos ismerős: teljesen elnémítja az adott sávot. Ilyenkor (legtöbb esetben) se a PFL, se az aux nem kap jelet. A többi már a keverőpult típusán múlik.

Ezeken felül legtöbbször láthatunk minden csatornához egy előhallgatási hangerőt, így könnyen meg tudjuk állapítani, hogy a keverendő csatorna az éppen futóhoz képest mennyire passzol. A main volume rész a szobában, klubban hallható kimeneti hangerőt jelzi vissza, esetenként fejhallgató- és monitor hangerő is láthatő egy külön kijelzőn és természetesen egy tolópoti, amivel “átkeverhetjük” a csatornákat.

Két szám átkeverése

Amikor B számot szeretnénk A-ra keverni:
1. B csatorna hangeró potiját vedd le nullára.
2. B csatorna Gain potiját vedd le nullára.
3. Nyomd meg a PFL gombot a B csatornánál. Bizonyosodj meg róla, hogy az A csatorna PFL gombja kikapcsolt állapotban van.
4. Állítsd a Gain-t amíg a maximum hangerőt el nem éred torzítás nélkül. Ne állítsd a hangerő potit, mert a hallgatóság még a végén meghallja, hogy miben mesterkedsz!
5. Most változtasd meg az EQ-t, ha szükséges. A legtöbb számnál ez nem fontos, inkább a régebbieknél. Figyelj oda, hogy az equalizert ne állítsd túl élesen..
6. Az EQ után maximalizáld a Gain-t megint. Ha vágtál a frekvenciákbólm a gain nem lesz ugyanaz.
7. Most kezdődhet az igazi munka, keress egy jó rész az átkeveréshez.
8. Amíg lekevered az A csatornát, hangosítsd fel a B-t!

Technikailag ez egyáltalán nem nehéz. Ezért is érdemes ezt a sémát jól begyakorolni és precízen követni. A gain ellenőrzése mindíg fontos, mert így elkerülheted a ‘nincs-elég-hangerő’ problémát és a ‘hova-toljam-már-a-potit’ hibát.

Share and Enjoy !

0Shares
0 0