Stúdió mikrofon

Stúdió mikrofon

Jelen “tananyag” az újoncokat célozza meg, így megkérném azokat, akik profik a témában engedjék át a helyüket számukra. Ok!

Ha jól megfigyeled a mikrofon bármilyen hangot képes felvenni, amit kiadsz. Ha közelebb mész a mikrofonhoz az több közvetlen hangot fog felvenni, és kevesebbet a szoba és tér hangzásából. A szobáknak van hangja? Persze! Amint egy minőségi mikrofont használsz a rémület ülhet az arcodra, milyen zajos tud lenni az otthoni stúdiód. Az első, amit meg kell tanulnod, hogy olyan közel vidd a felvenni kívánt eszközt, amennyire csak lehet (a hangzás elrontása nélkül) és megpróbáld kiszűrni a nem kívánt zajokat a felvételből. A legjobb kondenzátor mikrofonok ezen a helyzeten csak rontanak, mert annyira érzékenyek, hogy mindent felvesznek. Még a levegő hangját is. Bármilyen mikrofon hangját lehet javítani a megfelelő elhelyezéssel és a mechanikus zajok csökkentésével.

A mai modern technológiát figyelembe véve – stúdió technikát tekintve – meglepőnek tűnhet, hogy az elmúlt évtized fejlődése a mikrofonokra volt a legkisebb hatással. A felső kategóriát tekintve a legdrasztikusabb a helyzet: még mindig a hatvanas évekbeli designt és technológiát használja. Azóta megszámlálhatatlan modellt dobtak a piacra, másoltak, újradolgoztak és újracsomagoltak némi javítást eszközölve. Kevés olyan téma létezik a stúdiózásban – azzal kapcsolatban, hogy melyik a legjobb – mint ez. A vélemények megoszlanak. Megpróbálok olyan információkat közölni, melyek elegendőek ahhoz, hogy a témakörben elég jártas legyél ahhoz, hogy a később a téma mélyebb bugyraiba is bátran áss.

Mint minden más eszköz, két ugyanolyan mikrofon egészen eltérő hangást tud produkálni, attól függően, hogy miképp használjuk. Mindenképpen szükség van némi játszadozásra és tapasztalatokra ahhoz, hogy megfelelő helyet találj a mikrofon számára. Még a világ legjobb mikrofonjai is zajosak és használhatatlanok lesznek, ha az énekes túl közel megy hozzá. Ezek a mikrofonok szintén megbuknának, ha az akusztikus gitárt nem megfelelő szögben és nagy távolságban kéne, hogy felvegyék. Egy kevésbé drága mikrofon a megfelelő helyen és a megfelelő kezekben kimondottan részletes hangzást tud felvenni, és ha ehhez hozzáadjuk a hangzásjavítókat, kompresszorokat, és egyebeket a végeredmény kimagasló lehet. Természetesen egy klasszis mikrofon ugyanilyen körülmények között képes olyat produkálni, amitől mindenki megőrül.

Nézzük csak meg az AKG, Audio-Technica vagy Shure belépő- és középkategóriás, 100 ezer forint alatti mikrofonjait. Egy kis gyakorlással és némi tapasztalattal kiváló eredményt tudsz elérni ezekkel is. Természetesen ez csak néhány a sok neves gyártó közül. A mikrofonoknál az ár és a minőség nem mindig passzol. Ezen felül elkölthetsz egy zsák pénzt és lehet, hogy olyat kapsz, amit nem szeretsz, de költhetsz kevesebbet olyanra, ami neked a legmegfelelőbb. Azt viszont mérlegeljük, hogy nagyjából 30 ezer forint alatt nem tudunk minőségi darabot venni, ami megfelelő lenne felvételeid számára. Ha kevesebb pénzed van, érdemesebb gyűjteni egy olyanra, ami kiszolgál téged és adott esetben az eladás során nem veszít annyit az értékéből.

A mikrofonok olyan berendezések, amelyekben a hang hatására a hangrezgéssel egyenlő frekvenciájú és amplitúdójú váltakozó feszültség keletkezik.
A kondenzátor mikrofon szilárd fegyverzetből és előtte kis távolságra elhelyezett igen vékony membránból áll. A két felület együtt olyan kondenzátort képez, melynek szigetelő anyaga a levegő. A hang hatására rezgést végző membrán kapacitásváltozást okoz, mely a mikrofon áramkörében töltő és kisütő áramokat indít, mely a körbe kapcsolt ellenálláson hangfrekvenciás feszültségváltozást létesít. A működéséhez tápegység szükséges, mely biztosítja a polarizációs feszültséget, illetve táplálja a mikrofonfejben elhelyezett kis erősítőt. Ha tápegységet nem használunk, akkor a felvevőmagnóról vagy a keverőasztalról fantomtápot kell biztosítani. A kondenzátor mikrofonok a ráfújásra nagyon érzékenyek, s könnyen tönkreteheti.
A dinamikus mikrofon indukció elvén működik. Egy permanens mágnes gyűrű alakú légrésében lengő tekercs van. Ezt a tekercset a hang a hozzácsatolt membrán segítségével rezgésbe hozza, és a tekercsben hangfrekvenciás áramot indukál.

Home stúdió mikrofonok

Most pedig szálljunk le a földre. Home vagy project stúdiód nem egy professzionális stúdió. Nem kell felkészülnöd minden helyzetre, ami a felvételek során előállhat. Rá kell jönnöd, hogy a te stúdiód nem lesz az Abbey Road vagy a Record Plant konkurenciája. Feltehetőleg ugyanazokat a hangszereket fogod újra és újra felvenni. Ilyen lehet az ének, gitár, dobok, erősítők és talán egyedi hangszerek, amiket használsz. Mindenek előtt írj egy listát azokról, amiket használni fogsz. Az énekek és fúvósok számára nagy kondenzátor mikrofonokat, míg az akusztikus gitárokhoz, dobokhoz és nyalánkságokhoz a kisebb kondenzátor mikrofonok passzolnak. Az általános használatra, mint erősítők felvételére vagy élő fellépésre érdemesebb dinamikus mikrofonokat használni, míg több irányú sztereo mikrofonokat a környezet hangzásának felvételére szokás használni. Ezek nem kötött szabályok, lehet variálni. Vannak olyan mikrofonok, melyek szinte minden célra megfelelnek, mint pl. a Shure SM 57. Ha hasonlód van, azzal az énektől a gitárig bármit nyugodtan felvehetsz (persze, ha van egy jó mikrofon előerősítőd). Ha van egy nagy felületű kondenzátor és egy dinamikus mikrofonod, ezekkel is szinte mindent fel tudsz venni. A kondenzátorosak az énekek és az akusztikus dolgok számára a legjobbak? Bármire, aminek a magas tartományai kristályosan szólnak. A Shure SM 81 egy olyan kondi mikrofon, ami ugyan drágább társainál, de például a nagyon minőségi akusztikus gitár felvételére egyszerűen tökéletes. Ha mélyebbre ásol a témában, találhatsz jobb és specifikusabb típusokat is. Ha profibb stúdióhangzást akarsz, akkor vedd az irányt profibb mikik felé. Itt most olyanra gondolok, mint a Neumann termékei, melyekből az egyik legolcsóbb a TLM 103 vagy a profi pop vokálhoz az U87. Egy másik énekhez való profi darab az AKG C414. Természetesen sok más típus is létezik és egy profi stúdiónak akár 10-50 hasonló kaliberű lehet a fiókban. Egy igazán profi otthoni stúdióhoz – úgy vélem – ilyenből bőven elég egy.

A mikrofon elhelyezése tudomány?

Talán egy kicsit, de még inkább kísérletezés. Vedd úgy, mintha ez lenne a füled. Sétálj körbe a szobában és hallgasd meg, hogy hol van a legnagyobb vibráció és a legtöbb zaj, és ezeket kerüld! A mikrofont mindig úgy helyezd el, mintha az a füled lenne. Figyelj az irányra is! Próbáld megkeresni azt a helyet, ahol a legkevesebb zajjal még nüansznyi részleteket is kihallasz. Vegyél fel minél több helyen, és hallgasd meg melyik szól a legjobban.

Mi az a fantom táp?

A kondenzátor mikrofonok nagyon gyenge jelet küldenek ki, amit fel kell erősíteni, hogy használható jelet kapjunk. Vannak olyan mikik, amik erre elemet használnak. Legtöbbünk viszont a keverőpult mikrofon bemeneteit használja. Azok a keverők, amiknek fantomtápja van ezeken a bemeneteken elektromosságot küldenek a mikrofon felé, amivel a jelet felerősítik. A jel ezután visszatér az előfokhoz, és onnan további erősítést kap. A dinamikus mikrofonoknak nincs szükségük fantom tápra. Ha különálló mikrofon erősítőt vagy keverőpultot veszünk, mindig ellenőrizzük le, hogy az +48 V fantom táppal rendelkezik.

Mi az a -10 pad?

Ez a pad a hangnyomást csökkenti. -10 dB-el csökkenti a mikrofon érzékenységét, ezzel segítve a nagy hangerejű eszközök felvételét, mint a dob, üvöltő énekes stb.

Néhány mikrofonnak van olyan kapcsolója, melyek a mély hangok vágásáért felelnek. Hogy miért? Amikor minőségi mikrofonnal veszel fel észre veheted, hogy néha több basszus van, mint gondolnád. Ha egy légkondi vagy ventilátor mellett dolgozol még egy kisebb levegőmozgás is elég ahhoz, hogy vad, brummogó hangot halljál. Még az utca zaját, a vonatokat és a repülőgépeket is hallhatod a felvételben. A végső stádiumban nagy problémákat tud okozni a nem kívánt mély hangok kiszűrése. Néha jobb, ha a problémát a gyökerétől kezdjük vizsgálni.

A mikrofonokat jellemzi még az irányérzékenység. Ez megmutatja, hogy a különböző irányból érkező hangokra milyen érzékenységgel reagál. Eszerint megkülönböztetünk irányított (puska), gömb, vese, nyolcas karakterisztikájú mikrofonokat.
A mikrofonok irányítottságának az a hibája, hogy nem minden magasságú hangot irányít egyformán és ezért megváltoztatja a hangforrás eredeti karakterét. 
A magas hangokat mindig jobban irányítják, mint a mélyeket. A gömbkarakterisztikájú mikrofonok érzékenysége azonos magas és mély hangoknál. Zenefelvételeknél, riportoknál szokták használni.  A vesekarakterű mikrofonok tulajdonsága az, hogy ha közelebbről beszélnek bele, akkor több mély hangot ad, mint távolabbról. Ezért szükség van mélyhangvágó szűrőkre. Játékfilmeknél, dokumentumfilmeknél használják. A nyolcas karakterű mikrofon az egymással szemben lévő hangforrásoknál használatos. Az irányított mikrofonoknál minden esetben szükséges a mély hangokat szűrőkkel csökkenteni. A gégemikrofonokat zajos környezetben használják. Hangátvitele 80 - 4000 Hz-ig. A nyomásgradiens mikrofonokat a színpad szélétől 30 cm-re rakják, s akkor a lábdobogás nem hallatszik. A mikrofonok a magas hangokat mindig jobban irányítják, mint a mélyeket.

Az emberi hang

A bevezető cikkben már olvashattál erről. Az emberi hang a legdinamikusabb hangszer a földön. A fülünk az egészen apró légmozgásokat is képes érzékelni, nem beszélve a hang színezettségéről. Azt mondhatom, hogy szinte minden énekesnek más mikrofon megfelelő a saját hangjához. A nagy kapszulás kondenzátor mikrofonok telt, meleg hangzást biztosítanak, így az ének felvételére a legalkalmasabb. Ugyanakkor, ha az énekes hangos vagy nagyon erős hangja van, ezek a típusok nagyon gyakran torzítanak. Ebben az esetben érdemes a dinamikus típusokon elgondolkozni. Szintén utóbbi legyen a választás, ha egy nagyon zajos visszhangzó szobában zajlik a felvétel.

Biztos olvastad már, de nem győzöm hangsúlyozni, hogy beszélgess másokkal! Olvass minél több fórumot, mi a Facebook-on is elérhetőek vagyunk. Legutoljára hagy emlékeztesselek arra, hogy ha mikrofon vásárlására adod a fejed, ne feledkezz meg a kiegészítőkről sem. Mindenképpen szükséged lesz egy állványra vagy tartóeszközre. A rezgések elkerülése végett érdemes beruházni egy rezgésmentes kengyelre. Ezzel olyan hatást érünk el, mintha a mikrofon a levegőben lebegne és sok zajforrástól, idegeskedéstől megkíméljük magunkat. Vannak olyan mikrofonok, amiket kiegészítők garmadával kaphatunk meg. Ezzel sokat spórolhatunk. Érdemes elgondolkozni popszűrőn is (nyál és bizonyos hangok szűrésére is jó). Ez nagyon fontos, hisz ellenkező esetben a mikrofon egy idő után használhatatlanná válhat.

Remélem elég információt sikerült magadba szívnod ahhoz, hogy ne félj kérdezni és megvitatni az általad fontosnak tartott kérdéseket.