Rewind – Így készül #3
Az előző videókban megtudhattátok, hogy az alapvető dalstruktúrát hogy építhetjük fel. A dobok hangolása, finomítása, basszus hangok, alap technikák felbontásra mind-mind szóba kerültek. Itt még nincs vége a dolognak; csak egy nagyon kezdetleges vázlatot kapunk, ami nem feltétlen egyezik azzal, ami a végtermék lesz. Itt kezdődik a “polírozás” és azok a finom kis dolgok, amik segítik a dal folytonosságának, egységes hangulatának kialakítását. A monotonítás, mint legsűrűbb hiba itt kerül előtérbe és – pláne MIDI-nél – itt segíthetünk ezt a problémát orovsolni néhány egyszerű technikával, amit jelen videóban be is mutatok néhány példán keresztül.
Szóba kerülnek az effektek, a struktúra felülvizsgálata, a hangszerelés milyensége és a refrén, verse, bridge hangulati elemei is. Utóbbit emelném ki leginkább, hisz minden technikánál fontosabb, hogy milyen hangulatot, milyen érzelmeket közvetítünk a kész dallal. Fontos hátradőlni egy percre és elgondolkozni azon, hogy vajon csak mi bulizunk a zenére vagy mások is értik, hogy mit is akartunk kihozni az egészből?! Apróságokkal és néhány trükkel szélesíthetjük a teret, telíthetjük a spektrumot és sok más trükköt bevethetünk, hogy az amatőrnek tűnő dal legalább egy picit profibbnak tűnjön.
A keverést csak részben érintem, de erről a Keverve… kategóriában található videó- és cikk sorozat részletes instrukciókkal szolgál.