MIDI szinkron és az idő

MIDI szinkron és az idő

A zene és a hang az időben is megjelenik. A legtöbb eszközünknek van egy belső órája, hogy követni tudja, mikor mit kell tegyen. Ezek az órák – hacsak nem más óra jeleinek fogadására készítették – semmi más eszközzel nincsenek szinkronban. Ez a probléma. A megoldás, hogy minden géped és eszközöd ugyanazt az időegységet és viszonyítási pontot használja, hogy ha megkérdeznéd vajon mennyi az idő, azt válaszolná: “pontosan 0 óra, 2 perc, 30 másodperc és 025 frame-nyire vagyok a dalban.. áámmm… MOST!”. Szekvenszer nyelven ez 00:02:30:025. Biztos láttad már ezt a kijelzőt a szekvenszerben. Igen, ez sokkal több annál, mint hogy a dal vagy hanganyag hosszúságát jelezze, ez egy visszajelzést szolgáló időkód a szekvenszer belső órájához mérten. Minden metódus, amiról szó lesz, SMPTE, MTC, MIDI Clock Sync (MIDI óra szinkron), SPP és MMC olyan metódusok, amiket a különböző eszközök órajelének összehangolására használnak.

A szinkron típusai

MMC (MIDI Machine Control): a kazetta- és többsávos felvevőkhöz / eszközök vezérléséhez találták ki. Ha a többsávos eszköz lenne az MMC master, és megnyomnád a lejátszás gombot, a szekvenszer elindulna. Abban az esetben, ha a szekvenszer a master eszköz, a többsávos eszközt indítaná el. Az MMC kimondottan csak a vezérlést biztosítja és a közös pontot adja meg – az időt nem; ez csak egy kapcsoló, ami azt mondja “Indulj innen, kezd el, aztán állj le, tekerd vissza, tekerd előre”. Amit neked tenned kell: MTC-t küldeni az MMC slave (alárendelt) eszközről.

SMPTE (Society of Motion Pictures and Television Engineers) még mindíg használatban van a film- és videó gyártás területén és a digitális videóban jelenik meg, így semmi szükség a kazettákra. A kazetta felvevők idejében az SMPTE-t a szalag végén jelöltük meg. A visszajátszáskor egy egyszerű audió kábel továbbította a kimenő jelet a MIDI interface felé, hogy onnan vezérelje a szekvenszert.

MTC, avagy MIDI Time Code: ez egy sor midi üzenet, ami más eszközöknek mondja meg, hogy “mennyi az idő” bármely pillanatban, használva az óra, perc, másodperc és frame (szelet/részlet) adatokat. Az MTC-t az SMPTE átszabott időkódjaként is emlegetik, ami egy MIDI kábelen közlekedik. Negyed frame-es időintervallumokban kerül kiküldésre, mint MIDI rendszer adat.

A MIDI Clock egy másik lehetőség – ha az MTC-t nem szereted – habár nagyon hasonlítanak. Eredetileg a MIDI óra szinkron csak egy csomag rövidke hang volt, amik közölték más eszközökkel, hogy mikor induljanak, álljanak meg, folytassák a munkát vagy vegyék fel a master, azaz elsődleges eszköz tempóját. Ez tökéletes a szintik és samplerek számára, hogy szinkronizálják az LFO-kat és az effektek késését. Ez úgyszint használható a tempóhoz, ami hasznos az arpeggiator, dob loopok és más idő alapú hangok szinkronizálásához.

Az SPP, másként a Song Position Pointer a MIDI óra jelekkel együtt tobábbítható. Az SPP az ütemek, taktusok felosztásán alapszik, ami a MIDI eszköz legrészletesebb eleme. Az SPP minden hatodik ütemnél vagy időkódnál kerül elküldésre, mint kivételes rendszer adat (System Exclusive Data). Néhány eszközhöz ez minden, amire szükséged lehet és még MTC-t se kell alkalmaznod, ami az órák, percek, másodpercek, frame-k és negyed frame-k adatait küldi.

Melyiket használjam? Azt, amelyik működik. Nem mindegyik fog. Nagy általánosságban a szekvenszerek és többsávos felvevők szinkronizálására, összehangolására az MTC-t használd. A szintik vezérlésére a MIDI Clock-ot használd. Más szekvenszereknál azt használd, ami működik. Néhány dobgép például ellenezni fogja az SMPTE használatát. Több többsávos felvevő nem fogadja a MIDI Clock jelet. Néhány eszköz az MMC-t egyáltalán nem is ismeri. Mások elfogadják magukat MMC masternek (elsődleges vezérlő eszköz), de másodlagosnak (slave) már nem. Némelyik eszköz egyáltalán nem is működik. Mindíg próbáld ki a kombinációkat vagy az általad eltervezett módot, mielőtt megveszel egy eszközt, amit szinkronizálni szeretnél.

ADAT sync: egy szinkron rendszer, ami két ADAT többsávos felvevőnél biztosítja a felvétel és a lejátszás szinkronban történő elindítását.

Word Clock Sync: Ez egy egészen más ütem-igazítás, amit az audió interfészek használnak. Semmi köze az időjelhez, de annál több a két digitális eszköz közti egyenletes jelfolyam biztosításához. Ne keverjük össze az itt taglalt szinkron módokkal!

Valós példa a szekvenszer szinkron-hangolására

Nézzük csak.. Kezdjünk egy Cubase példával. Van egy samplered, amit összhangban akarsz tudni a Cubase szekvenszereddel. Első lépés: ne ess pánikba! Ezután a sampler eszközt érdemes a gyári beállításokra vissza- vagy beállítani. Ez nem mindíg szükséges, de biztos, ami biztos. A hard reset után kezdheted a munkát:

1) Az Options menüben válaszd a Synchronization opciót.

2) A Sync Source box-ban (szinkron forrás) állítsd be a Time Base-t (szinkron mód) MMC-re (mondjuk). Az Input (bemenet) mindenképp az eszköz szinkron portjára mutasson. Ezt érdemes tudni. A kimenetnek (Output) válassz egy MIDI portot!

3) Bizonyosodj meg róla, hogy a frame rate (frame érték) megegyezik a külső eszköz frame rátájával.

4) Ha ezek a beállítások megvannak, kattints a Sync (szinkronizáció) gombra a transport ablakban. Innentől kezdve a Cubase MMC jeleket fog küldeni a külső eszköznek. Nem is annyira bonyolult, ugye?

Cubase szinkronizálása

Másik példa: most állítsuk be a Logic nevű szekvenszert MMC küldésére és MTC fogadására.

1) Be kell állítanod a Logicot, hogy MMC-t (Midi Message Control) küldjön. A Song > Synchronization ablakban a MIDI fülre kattintva bizonyosodj meg róla, hogy a “Transmit MMC” opció ki van pipálva.

2) A Logicnak szinkronban kell fogadnia a külső jelet is. Pipáld ki az “Auto enable external sync” opciót, csak úgy, mint az “Auto detect format of MTC” opciót. A “Validate MTC“-t hagyd “Always” álláson.

3) Ha szükséges, ellenőrizd a Logic MTC és MMC beállításait a Sync Preferences (szinkron beállítások) panelon.

Ha ezzel megvagy, kattints a play gombra. A Logic innentől szinkron módban fut (az idősáv és a vonalzó kékre vált).

Amit ne kövess el: Ha eldöntötted, hogy melyik eszköz vagy szekvenszer legyen a master, azaz melyik dirigáljon, CSAK azt állítsd master-re. Minden más slave, azaz szolga módban fusson. Ha a szekvenszer a slave és egy többsávos felvevő a master, akkor a szekvenszer – példának okáért – CSAK MMC-t küld és MTC-t fogad. Egyszerre a kettőt nem! Rendben? Okés.

Kérdések és válaszok

K: Szükséges a MIDI interface eszközömnek SMPTE vagy MMC kódot generálnia?
V: Nem. A midi interfésznek kizárolag az MMC és MTC jelek továbbküldését kell biztosítania anélkül, hogy szűrné a parancsokat. Amiről érdemes megbizonyosodnod az nem más, mint hogy a szekvenszered képes olyan MMC frame értéket generálni, amit a szinkronizálni kívánt eszköz kíván. Mindkettőnek ugyanolyan frame rate értékkel kell rendelkeznie, amikor együtt dolgoznak.

K: Amikor két szekvenszert összehangolok, az egyik kétszer olyan gyorsan játszik, mint a másik.
V: Ha MIDI Clock szinkron-t használsz, a negyed hangonkénti ütemnek egyeznie kell (“ticks per quarter note”). Ez azt vonja maga után, hogy a használati utasítást és a súgót ki kell húzni a kukából és rájönni, hogy az adott szekvenszer milyen paramétereket használ, hacsak ez nincs valahol egyértelműen feltűntetve. Másik megoldás, hogy MTC-t használsz, ha ez lehetséges. Akkor is kaphatsz kétszer gyorsabb sebességet, ha a MIDI clock és az MTC jelet egyszerre küldöd. Ez ne történjen meg!