Markanera interjú
K: Kezdjük egy rövid bemutatkozással, hogy jött a Markanera név?
A válasz egyszerű: beírtam egy angol szótárba, hogy Mark és kiszúrta a szemem az a kifejezés, hogy MARK AN ERA! Azt jelenti, korszakot alkot. Ezt egybetoltam, tehát MARKANERA és máris megszületett a név amit beírtam azonnal a google-ba és nulla találat! Látni kellett volna az arcom! Tehát ez lett a név és tulajdonképpen a google a mai napig csak velem kapcsolatos találatokat hoz le. Szerintem a név ritkasága, hangzása nagyon fontos, még az sem baj, ha fantázia név, de tűnjön értelmesnek, érdekesnek, olyannak, amit megkérdeznek, hogy honnan ered?
K: Mi a civil foglalkozásod? (ha nem a produceri)
Telefon és hálózat szerelő a foglalkozásom, de már nem élek vele, köszönöm! Több is már mint 15 éve csak a zenével keresem a kenyerem, mint hangmérnök, hangtechnikus, hangszerelő, megfejtő, remixelő, zeneszerző stb. stb….. szóval minden ami zene és annak technikái!
K: Mi volt az első hangszered?
Hmmm, Doromb! 😀 És tényleg, egy doromb, aztán lett szájharmonika, furulya, kisebb dobok, gitár, és közben jött a szinti láz! CASIO VL-1 sokan ismerhetik a Trio – da da da című dalából.
Aztán jöttek a nagyobb szintik és közben megfertőzött a számítógéppel való sequencer-ezés is, MIDI-zés stb. stb….
K: Mióta zenélsz, producerkedsz?
Gyerekkorom óta zenélek csakis autodidakta módon és a tapasztalataimból építkeztem. Inkább saját munkáimat hallgatom még manapság is, és azon vagyok, hogy a következő még jobban sikerüljön. Szerintem sokan ott rontják el magukat, hogy mások által készített zenéket hallgatnak és úgy nem igazán alakul ki egyéniségük!
K: Kit tartasz a szakma legjobbjainak? (Magyarországon és külföldön)
A magyar szakma legjobbja nekem már hosszú évek óta Kasza Tibor (Crystal)!! Minden értelemben hibátlan produkció! Zseniális dalok, minőségi kivitelezés, felvételek és az előadás is profi! Az utóbbi 3 dalában már az én kezem is benne van… és továbbra is benne lesz. Most éppen Kínában van Tibi és a közösen összehozott újabb dalhoz forgat klipet, de erről még csak ennyit..
Nem felejthetem ki az ország szintén nagyon nagy megfejtőjét: TATAAAAAAAA!!!! Krajczár Pétert akit már ismerhetnek sokan a KARMATRONIC formációból! Csak vigyorog és csuklóból csinál nemzetközi színvonalat, persze velem együtt! (nevet)
Külföldön? Hmmm… Ez stílus függő, de aki most hirtelen eszembe jutott: Timbaland, Enigma, Kraftwerk, Jarre, Depeche Mode, Lady Gaga, Madonna, Kesha, de tulajdonképpen mindent, ami előre visz, zeneileg és technikailag!
K: Milyen zenei stílus áll közel hozzád, és milyen stílusba sorolnád a munkáidat?
A clubosabb vonal fekszik, abból is a dallamosabb, de ez nálam változó, mivel rockzenén kezdtem el felnőni a szüleim révén aztán ez átment Kraftwerk-be, édesapám legnagyobb bánatára utána maradt a digitális vonal. Nincs olyan amit ne tudnék megvalósítani! A mai technikával és kellő bátorsággal, fantáziával mindent lehet!
K: Az eddigi pályafutásod során mit tartasz a legnagyobb sikerednek?
Készült 2006-ban egy dal amit a mai napig imádok! Watching The Sun Goes Down. Na ő az amit gyermekemként imádok és több sikert is elért már szerte a világban. Többek-közt ATB is pörgeti és van még dalunk amit játszik.
K: Ha leülsz zenét írni, általában mivel kezded? Van már egy kész dallam a fejedben, vagy közben jön meg az ihlet?
Én azt az elvet vallom, hogy adj esélyt egy hangulatnak és arra szülessen meg a dallam! Szerintem ez nagyon fontos. Tehát el kezdek csak ritmusokat, vagy esetleg komplett groove-okat kitalálni és amikor elérte azt a szintet, hogy generál bennem egy hangulatot akkor már jön is a dallam rá! Ezt Nita egyébként nagyon ki szokta érezni az ötletből és félelmetes módon ír olyan szöveget, ami tökéletesen azt a hangulatot adja vissza, amit én zeneileg beleálmodtam az egészbe! Volt rá példa, hogy készült egy elképzelés Rain címmel, de ezt Nita nem tudta, és amikor jön, hogy na, itt a szöveg figyeld, elkezdi énekelni és majdnem hanyatt esek a székkel, mert az esőt is meg említi benne! Na ezek a fantasztikus dolgok! Egyébként Adri dalai is ezzel a módszerrel készültek!
K: Te nagy „Cubase-guru” hírében állsz, miért ezt a szekvenszert választottad?
Réges régen amikor már azért pc-ztem, mert ugye volt előtte C64 meg Amiga is, tehát mikor már pc-ztem akkor volt az ACID nevű program ami a mai napig él és virul nem is kevés sikerrel, azzal egerésztem! Aztán jött a Cubase, de még Atarim is volt és azon is Cubase-eztem, ott még csak MIDI-t tudott audiót nem! Tehát Mikor megjelent PC-re a Cubase VST akkor tértem rá vissza Atari után és most is hűséges barátom! Mindent kipróbáltam, már, Ableton Live, Reason, Cakewalk, Protools, Logic, Digital Performer….tényleg mindent és én azt mondom, hogy a Cubase a világ leg logikusabb és felhasználó barátabb alkalmazása! Kövezzetek meg, én akkor is ezt vallom! Hogy miért? Mert egyszerűen minden egyértelmű rajta, a felülete érthető a rengeteg olyan extra amivel akár 5 klikkelést lehet megoldani egy klikkeléssel. Szinte minden a Steinberg fejleszt ki és a többi gyártó átveszi és a maga módján elnevezi az éppen adott hú de szuper új funkciót amit akkor a Cubase már évekkel előre tudott! Pl: Cubase: Freeze = Logic: Flex ez a fagyasztás funkció ami nem más mint, hogy a háttérben lerendereli az adott audió vagy instrument sávot és ezáltal felszabadítja a CPU-t a terhelés alól! De lenne még itt kismillió példa! Mellesleg nem kell azt gondolni, hogy lebecsülöm a többi DAW-ot, mert mindenki azzal a legügyesebb amit a legjobban érez, és tud alkalmazni a gyakorlatban. Nem a programtól függ a minőség, hanem az alkotótól. A technika csak segíti a munkát, jobbá csak az ember teszi, semmi több! Ez tény!!!
K: Pc-t vagy Mac-et használsz és miért?
Ez egy érdekes kérdés az én esetemben, mert van mindkettő, de elsősorban PC-t használok! Hogy miért? Talán csak azért mert azt szoktam meg és mióta Intel alapú minden azóta tulajdonképpen egyformán stabilnak tartom mind két megoldást! Én magam építettem össze mindig a PC-imet és ha valaki megfontoltan, jó alkatrészekből épít akkor minőségi szinten tud dolgozni. Azért azt tudni kell, hogy mióta Windows7 barátunk megérkezett azóta minden vidám és gördülékeny! Persze ez is csak akkor igaz, ha egy combos gép van alatta! Csak halkan súgom, hogy van egy vinyó a PC-ben amin OSX Snow Leopard van! Csak egy bootolás és máris élvezhetem az Apple környezetet! Jópofa!
K: Milyen eszközök találhatóak meg a Home stúdiódban?
Az utóbbi 2 évben eléggé letisztítottam a stúdiót. Volt itt minden, ami csak kellett, de manapság már csak a helyet foglalós üzemmódban pihentek és inkább mentek olyan emberkékhez, akik bekapcsolják még őket. Waldorf Q, Virus, Nord-ok, Korg Radias, Korg Microx, Korg Triton széria stb. stb.
K: Mit részesítesz előnyben: szoftver- vagy hardver szintetizátort, és azon belül mik a kedvenceid?
Ami maradt, Nord Micro Modular, E-MU E5000 Ultra és ezzel be is zárult a dolog. Sok olyan VSTi van amik ezeket is kenterbe verik, csak gép igényesek. Van azért pár kütyü, amit el tudnék itt képzelni, de azok is inkább az analóg világból! Majd, szépen lassan… VSTi-k amik tényleg hihetetlen módon szólnak: U-HE Ace, Lennar Digital Sylenth1, Arturia Minimoog V ezek kedvencek, de napról napra jönnek a jobbnál jobb algoritmussal megírt gyilkos hangú cuccok!
K: A keveréshez és a maszterhez milyen plugineket, esetleg hardvert használsz?
Ez egy teljesen rugalmas és változó dolog nálam! Zenei stílus függő, hogy milyen láncot épitek fel masternek! Ha clubos akkor Waves pluginek, Tc Powercore MasterX5 (Ez egy plugin vezérelt dsp alapú hardver szintű cucc). Ha popos vonal akkor szintén használom a masterX5-öt de más lágyabb hangzást biztosító plugin-ekkel egészítem ki, pl voxengo sorozat! A keveréshez nagyon szeretem az SPL plugineket, de a Fabfilter csomag is zseniális, főleg a Pro-Q nevű Equalizer.
K: Most milyen projekten dolgozol? (és kivel)
Most végeztem az Adri lemezével és ez rengeteg odafigyelést igényelt! Manapság 2010 vége felé már nem klimpírozhat az ember össze vissza, mondjuk én sosem tettem, de tényleg minden apró részletre oda kell figyelni, hiszen olyan magasra lettek a lécek téve a kinti minőség itthoni berobbanása miatt, hogy ezt a szintet tartani kell, de ha lehet akkor jobbat hozni! Folyamatosan van mit csinálni. Külföldre készülnek dance produkciók, itthon jön majd az újabb feladat a tehetség kutató versenyekből, és sok olyan felkérésem van ami keverés, mastering, vagy esetleg csak egy egy dal rendbetétele, amolyan sound designer feladatok.
A napokban indítottunk Krajczár Péter barátommal egy producer sulit Producer School névvel és ezen fogunk rengeteget dolgozni, hogy működjön, mert úgy gondoljuk hosszú évek tapasztalatai után, nem lenne baj ha valaki gyakorlott ember végre kézbe venné az ország ifjú tehetségeit és ténylegesen, érthetően elmagyarázná, hogy mi, hogyan működik! A gyakorlott emberek ebben az esetben mi leszünk! Cubase, Logic, Reason, Ableton Live oktatás, de nem is annyira a programra, vagyis nem csak a programra fókuszálva hanem arra, hogy melyik programban hogyan lehet megoldani bizonyos technika dolgokat! Ez alatt értem a keverést, hangszínezést, dinamikát, masteringet stb. stb. Egyébként ha valakit már most érdekel a dolog akkor lehet érdeklődni a info@producerschool.hu címen!
Milyen tanácsokkal látnád el a kezdő producereket?
Nehéz kis hazánkban bármit is elérni, és kijutni sem könnyű, de én azt mondom, hogy ha valaki kitartó és hisz magában, önképző, tehát saját stílust alakít ki és nem követ másokat, vagy csak egyszerűen úgy csinálja, hogy mégis egyéni lesz akkor minden esély meg van a tovább jutásra! Nekem ez kb. 10 évembe telt, de akkor még nem volt olyan technika mint most ami azért lényegesen felgyorsítja az esélyeket.
Az első lépés talán az lehetne, hogy olyan embereket figyeltek akik tényleg a gyakorlatban is letettek valamit az asztalra és nem csak az elmélettel vannak betelve. Egy oklevél, nem feltétlen támasztja alá a profizmust! Hogy is szokták mondani? A gyakorlat teszi a mestert! Ez a zenei iparban nagyon igaz!