Jöttem, láttam, kevertem (DJ)

Jöttem, láttam, kevertem (DJ)

Már tudod, hogy miképp érdemes két számot harmonikusan és megfelelő módon átkeverni. Van némi fogalmad az ütemekről is. Most menjünk bele egy kicsit a stílusok és az ütemhelyes mixek témakörébe és nézzük meg, hogy mi a legfontosabb egy egész esti keverés alkalmával, hogy a távozás is jobb legyen. Amikor minél több stílust használsz fel, a legfontosabb tudnod, hogy mi a felkapott a hallgatók körében. Jöjjön néhány íratlan (már írott) szabály:

  • Minden számot 2 – 2,5 percig hagyj fent. Ha ez hosszabb, akkor uncsi lesz a hallgató számára. Ha túl rövid minden szám, a hallgatók begurulnak, így ez sem megoldás, de még mindíg jobb, mint túl hosszan hagyni.
  • Egymás után egy blokkban min. 4 ugyanolyan stílusú zenét keverj!
  • Tornázd LE a tempót, amíg el nem érsz a folytatáshoz szükséges sebességig. A túl gyors sebességváltás nem jó.
  • Mindíg játsz két lassút is. A lassú után adj ritmust újra. Sokan akarnak táncolni, akik várják a megfelelő ütemet.. egy ilyen váltás ehhez megfelelő, nem beszélve arról, hogy akik már kifáradtak, “átadják a helyüket”.
  • Az este kezdetével válaszd ki, hogy milyen lesz a végső stílus. 3:00, 4:00 órakor az emberek szállingóznak hazafelé, miután stílust váltottál, tehát ezután ezt NE tedd meg, maradj ugyanolyan hangulatú (ha lehetséges).

Nagyon figyelj oda, hogy mik a lehetséges jeltöltek a keveréshez. Ha folyamatos, lüktető mixet akarsz, mindenképp figyelj a következőkre: harmónia, ütemszám, színezettség, stílus. Használj 5-10 mp-es keveréseket. Ne próbálkozz ütemhelyes keveréssel sokáig, ha nincs meg a megfelelő gyakorlatod hozzá! Semmi sem annyira irritáló, mint egy őrült DJ.. úgy értem.. semmi sem annyira zavaró, mint két szám, ami nem passzol egymásra, de a DJ erőltetve próbálja meg azokat helyessé tenni élőben. Ha valaha ilyen szituációba kerülsz, azonnal húzd le a keverendő zenét és fogd magad vissza. A hallgatóság örülni fog ennek a tettnek. Lehet, hogy ki kell majd vágnod egy-két számot, de nyugtasson az a tudat, hogy olyankor már késő bármit is tenni.

 

Mindíg legyen feljegyezve vagy erősen bevésve (az agyadba) 3-4 olyan lehetséges szám, amivel folytatod a mixet. Ezzel biztosítod a folytonosságot. Ha például van 32 szinusz görbére szakosodott komolyan részeg ember – 16 nő és 16 férfi 6:00-kor, ne játsz nekik lassú zenét, különben hazamennek. (Mondjuk ez lehet a célod is). Egy másik példa lehet egy blues party. (Ilyenkor el lehet azon gondolkozni, hogy ha ellopták a kocsidat, a barátnőd otthagyott, le vagy strapálva és melóznod is kell, mennyire lehangóló, hogy vannak olyanok, akik blues-partyra járnak)..  Ha hajnali 3-kor egy techno slágert beiktatsz – még ha jó is – biztos, hogy sörösüveggel fognak megdobálni és kiráncigálni. Azt ismerni, hogy a közönség mit szeret épp annyira fontos, mint azt tudni, hogy mit nem szeretnek.

 

Egy stílust játszani egész este

Sokkal egyszerűbb egy stílusnál maradni egyész éjszaka (Techno, House, Acid, sötöbö), mint különbözőeket vegyíteni. Természetesen a stílus alapos ismerete is szükségeltetik. Pl. ne játsz Salsát, ha gőzöd nincs, hogy mi az.

  • A tempót próbáld meg építeni, nem csökkenteni. A tempó váltások hosszabb kikapcsolást jelentenek, nem pedig egy lassab számot.
  • Ezek a törések lehetnek: egy ének (pl. az énekes közli, hogy ő mennyire tüzes), ambient részek lábdob nélkül, pergősor, ami felvezet..

 

Ha technot játszol egész éjszaka, érdemes meglepni a közönséget és lassan kiiktatni a lábdobot és a basszusokat, majd visszacsapni azokat. Kivágni a mélyeket és aztán visszacsapni sokkal jobb, mint hozzáadni, hisz megváltozik a hang és a kiemelések zavaróak lehetnek. Erről az előző cikkben is olvashatsz részletesebben. A visszacsapás legyen mindíg a megfelelő helyen, a megfelelő időben (ez becsapós lehet). Mielőtt ezt megteszed, a készülékeken gyakorolj még az este megkezdése előtt. Technikailag lehet becsapós a dolog.

 

Ütemhelyes keverés

Figyelem: Egy szám tempójának ismerete 1BPM-es pontossággal még mindíg kevés ahhoz, hogy a másik számmal akár egy ütemen át szinkronban tudd.

A nehezebbik rész következik. Ütemigazítani vagy “ütemre keverni” nem könnyű és sok problémát okozhat, pláne ha ezt hosszabb ideig tervezzük. A nehézség abban áll, hogy a különböző számoknak különböző tempója van. A példákban mindíg a B számot keverjük A-ra. B-t A-ra szinkronizálni az első probléma. A szinkront tartani a második probléma. Az ütemhelyes keverés akkor valósulhat meg, ha két számot ugyanazon a tempón kever a DJ. Emiatt valamelyik számnak ugyanolyan tempót kell felvegyen, mint a másiknak vagy mindkettőt közös nevezőre kell hozni (előbbi a jobb megoldás talán).

 

A probléma sok oldalról megjelenik: Az akusztikus számok tempója nem tökéletesen konstans. A technikától függően a tempó lehet egy kevéssé elcsúszva. A játszás alatt emiatt szükség van a megfelelő tudásra, hogy oda és vissza lehessen dobálni a pici eltéréseket, amik az ütemben jelennek meg. Ez a szinkronizálás egyik legfontosasbb tényezője. Ha az egyik szám kezd lassulni, azonnal fel kell picit pörgetned. Biztos láttál már olyan DJ-t a bakeliteknél, aki a keverés közben megállás nélkül taperolta a tányérokat. Ez ugyanúgy igaz a digitális keverésre is (akár hiszed, akár nem). A shiftelés 5-10ms időközzel kell végrehajtani, hogy megfelelő legyen. Ez körülbelül 1/64 ütemnek felel meg.

 

A szinkronizálás, ütemreigazítás során érdemes úgy elkezdeni a feladatot – ha megtaláltuk a két passzoló számot – hogy egy frázis kezdetén, pl. a 8. ütem után közvetlen a lábdobnál indítjuk el a számot. Normális esetben a B szám nem fog pontosan szinkronban futni ezután sem. Ezután vissza le kell csípned a tempójából annyit, hogy ütemhelyes legyen. Ez egy nehézkes feladat, pláne az amatőr DJ-knek, hisz nehéz lehet eldönteni, hogy a szám éppen késik vagy siet 🙂 Ha egyértelműen kiderült, akkor lehet lecsípni vagy hozzáadni a tempóhoz. Ahhoz, hogy ne legyen ilyen kaotikus állapot, érdemes figyelemmel követni az egyik számot. Lehetőség szerint ez legyen az, amelyik éppen fut és egyértelműen megkülönböztethető. Adott esetben, ha csak lábdobot hallunk, nagyon nehéz ez a feladat. Figyeljünk minden részletre és végig koncentráljunk 1 dalra, így könnyen elsajátítható az ütemreigazítás, de fontos tudni, hogy ez nem megy egyik pillanatról a másikra és folyamatos gyakorlást ígényel. Ha egy stílust már sikerrel tudunk igazítani, menjünk a másikra és próbálkozzunk azzal. Biztos, hogy lesz azon is mit javítani. Ha nem is játszol egy adott stílust, sokat segíthet.

 

Ha nagyon kaotikus a helyzet, akkor az első legésszerűbb lépés, hogy előre tekered a zenét. Ha ez nem segít, tekerj vissza két ütemet. Ezután sokkal egyszerűbb lesz a dolgod és talán eltalálod, hogy vajh hol tarthat a szám 😀 Ezzel már akkor próbálkozz, ha a két szám tempója egyezik. Ha az előre tekerés javít a helyzeten, tekerni kell tovább, amíg egyre jobban nem hangzik. Ilyenkor a patkódobogás is segíthet (élőben kevéssé). Ha rosszabodik, visszafelé kell tekerni. Normális esetben, ha ehhez van érzéked, nem lesz vele gondod. Ha már szinkronban vannak, a szinkronban tartáshoz is alkalmazd ezt a technikát.

 

Ha a két szám teljesen passzol és ütemesen igazodik egymáshoz, elkezdheted átkeverni (fade). Mindezek előtt bizonyosodj meg arról, hogy a lábdobot kiszedted az EQ-el. Ha ez nem történik meg, olyan hangzást kaphatsz, mintha egy flanger effektet használnál. (Félreértés ne essék, ez ebben a szituban nem kellemes). Ha a hangerő is megfelelő, kezd el leszedni az A szám basszusait és ráadni a B számét. Ezesetben többnyire észrevehetetlen a beavatkozás. Ha a művelet közben kezd elcsúszni az egyik szám a másiktól, mindíg a cinekre, magas hangokra figyelj, ne a basszusra!! Úgyse hallod és már rég mindegy. A cinek sokat segíthetnek itt.

 

A BPM-ekre 0.05 BPM helyességgel van szükség, így erről mindíg bizonyosodj meg – legfőképp, hogy a software vagy hardware, amit használsz, képes-e erre. 160BPM-nél 0.0003125%-al is képesnek kell lenni a hangmagasság (pitch) állítására, így ez nem elhanyagolható részlet. Fontos az is, hogy tanulj más DJ-ktől. Nézd meg, hogy hogyan játszanak, milyen trükköket alkalmaznak, milyen zenét szeretnek és azokat hogy keverik és figyeld meg a hibáikat is, ill. hogy azokat hogyan kezelik. Minél jobb vagy, annál zavaróbb lehet bulikba járni. 🙂

 

Fontos az egymásra keverendő számokat úgy összeválogatni, hogy a lehető legkisebb legyen köztük a különbség. A 3% BPM különbség még elfogadható. Key-lock mellett a hangmagasság állítása felfelé jobban fog hangzani, mint lefelé. Ha például egy 133 BMP-es számot 136 BPM-re gyorsítunk, az jobb hangzást produkál, mint a 130 BPM-re lassítás során. Ez a különbség a hangból kivágott és beilesztett darabokból adódik. Egy dal gyorsításakor néhány 44,000 szelet/mp kivágásra kerül, hogy rövidítse a hosszúságot. A dal lassításakor néhány bekerül, ami meghosszabbítja a hanganyagot. A digitális key-lock esetében hasonló szeletek kerülnek vissza a zenébe, de ez még így is észrevehetően ront a hangon. Tehát fontos szempont, hogy a leglassabb zenével kezdjünk és a leggyorsabbal végezzünk, de lehetőleg az eredeti számot gyorsítsuk, mint lassítsuk!

 

Sok esetben tapasztalható zavaró zaj a zenében, ha a hangkártya maximum hangerőn dolgozik. Erre mindíg figyeljünk és lehetőség zerint a kimeneti jelszint maradjon 80% alatt! A hangkártya mindíg kapjon egyenáramot, jó elosztót (lehetőleg olyat, ami szűri a tápzajt) és a kábel minősége is kiemelt jelentőségű a zajjal való harcban. Ha ezekre is figyelsz és jól összeválogattod a számokat, biztosan jó mixeket készítesz.. talán zavaróan jókat.