A mikrofon előerősítő
Ahogy haladsz előre, észre fogod venni, hogy egyre többször kerülnek szóba a mikrofon előerősítők. Egy mikrofon előerősítő felerősíti a mikrofon által felvett hangokat. Felerősíti a jelet egy normális bemeneti szintig, amit bármilyen felvevő eszköz rögzíteni tud.
A profikat hallgatva hallhatsz olyan vitákat, amik arról szólnak, hogy milyen előfok a legjobb egy adott helyzetben. Én nem fogok olyat mondani, hogy legjobb. Az igazi hangmesterek tudják a leginkább, hogy nincs “mindenre-a-legjobb” eszköz. A vélemények fontosak a témakört illetően, merthogy kevesen lennénk képesek mindegyik típust kipróbálni.
Most lehet, hogy úgy gondolod, te majd kipróbálod mindegyiket, de gondolkozz el azon, hogy egy boltban nem fogják jó szemmel nézni, ha 10 típust egyesével ki akarsz próbálni, de még ha lehetséges is lenne, akkor se adott egy olyan környezet és eszköztár, amivel érdemleges eredményeket tudnál felmutatni a tesztről. Szóval akkor csak a profikra hallgathatsz? Nem tudsz megengedni 5 prémium kategóriás előerősítőt. Ha nagyon spórolsz, akkor jó ha egyre szert teszel. Ezek a profik olyan high-end közegben alkotnak, aminek a lényege ott kezdődik, ahol a hangsugárzóid már csak régmúlt cuccok, amik képtelenek azt a hangzást visszaadni. Ők hallották a különbséget. Te nem. Egy jó adag hitre lesz szükséged, hogy egyszer oda eljuss és a kishitűekkel ellentétben neked bíznod kell ebben.
Tegyük fel, hogy kétségtelenül a mikrofon előerősítők ára a minőséget is tükrözi. Erről szól az egész nagy durranás. Viszont az erősítő önmagában nem biztosíték a jó hangminőségre, ez csak egy láncszem. Az A/D konverterek, a hangfolyam tisztasága, az akusztikus körülmények, a szoba, a mikrofon kiválasztása és a lehallgató hangfalak (amiken hallható a sok különbség) kritikus pontjai a rendszernek. Akik a legkirályabb hangzást akarják kb. 1,3 milliós előerősítőt, 800 ezres konvertert, 500 ezres audio interfészt, 2 milliós mikrofont és 1 milliós zajcsillapítást tervezzenek. Ez több, mint 5 millió forint azért, hogy a profik táborába kerüljünk, de még messze van a legjobbtól és még nem számoltuk a hangfalakat, DAW szekvenszert, kábeleket, stb. Tehát az első és legfontosabb, hogy próbáld meg a rendszered a pénztárcád szerint kialakítani. Más szavakkal…
Gondolkozz reálisan! Ha most kezdesz és van 200,000 forintod az egész rendszerre, a keverődön vagy audio interfészen lévő mikrofon előfokot használd és gondosan válaszd ki a megfelelő mikrofont! Kell, hogy a sistergő, pattogó zajtól félj ebben az esetben? NEM! A technikát sajátítsd el! Meglepően finom hangzást lehet egy olcsó előfokból is kihozni, ha megfelelően vágjuk vagy erősítjük a jelet, amíg az tökéletes nem lesz, végig tisztán hagyva a jel útját, tanítva az énekest megfelelő ének-technikára és megtéve minden lehetségeset azért, hogy a szoba akusztikája ne zavarjon bele a felvételbe. Egy szuper előfokon rossz jelerősséggel és zajos szobában megörökített felvétel szörnyű lesz, ezt hidd el! Ha olyan hangzást akarsz, mint a profik, akkor dolgozz úgy, mint a profik, takaríts meg minél több pénzt, tanulj minél többet és ha a lehetőségeidet mérlegelted, vedd meg az előerősítőt. Megígértem, hogy mindenütt leírom, mikor dönthetsz a kompromisszum mellett és mikor nem. A mikrofon előerősítő egy olyan eszköz, ami nem a kompromisszumot kedveli. Ha veszel egyet, amiről megbizonyosodtál, hogy neked tökéletes, akkor az hosszú évekig ki fog szolgálni és olyan hangminőségre számíthatsz, amiről álmodtál.
Körülbelül 80-100 ezer forint körül találhatsz már olyan mikrofon erősítőket, amik egyértelműen és határozottan jobbak az átlagnál (amit a keverőpultok és az audio interface eszközök kínálnak). Ez a téma nagyon szubjektív, majdnem annyira, mint a vallás, de ha egyszer meghallod a különbséget a saját stúdiódban, akkor tényként fogod az itt leírtakat kezelni! Nagy a szakadék a minőségi hang és az úgynevezett átlagos hangzás között. A siker az, amikor tanulsz, elolvasod az itt leírtakat, körbejárod a témát, gyakorolsz és neked már profi hangzás lesz a kezedben! Vannak kiváló előerősítők 60-100 ezer között is, de az a helyzet, hogy az igazi csodagépek 200-600 ezer forint között kezdődnek. Tudom, hogy ez most szíven ütött. Ez mindenkinek fáj! Ha létezne 20 ezres erősítő, ami profin szól, akkor minden profinak lenne belőle 10. Az igazi nagy lépés a bizalom és a hit!
Már észrevehetted párszor, hogy Te még nem lehetsz kész fejest ugrani ebbe. Rendben, vettük. Csak az elméleti tudáson csiszolj! Hm? Na még egyszer: helyezd el a mikrofont jobb helyre, használj pop filtert, használj egy jobb jelszintet, a hangfalakat helyezd el jobban, javítsd az énekes technikáját, foltozd a szobát ahol kell, tanulj meg egy vokált lekeverni, hogy az együttes felett maradjon, tanulj kompresszálni, használj EQ-t, zengetőt, sendet és returnt. Egy szóval: kísérletezz! Ez az apróság sokkal jobb hangminőséget fog neked hozni, mint a jelenlegi eszközöd lecserélése egy komolyabbra. Ha úgy vesszük, ti mindazok, akik nem tudjátok megfizetni a mikrofon előerősítőt áldott helyzetben vagytok 🙂
Hogy ezt miért mondom? Mert ha egyszer túl leszel a gyakorlási fázison és a legvégén VALÓBAN megveszed a kiszemelt előerősítőt, elájulsz majd azon, hogy milyen őrületes hangzást tudsz produkálni! És át fogod lépni azt a bizonyos szakadékot és tudni fogsz róla. Ahelyett, hogy a nehéz-megmondani szöveget nyomnád, Te leszel az, akinek teljesen egyértelmű lesz a különbség előerősítő és előserősítő közt!
Most, hogy kibeszéltem magam, épp ideje megnézni, miket tartogat egy mikrofon előfok számunkra.
A mikrofon előerősítő sajátosságai
Néhány nagyon drága előfok a “kábel-és-erősítés” filozófiát követi, ami annyit takar, hogy semmilyen pluszt nem kínál, minthogy a fantom tápon keresztül a mikrofonból érkező jelet felerősíti és kész.
Mások minden elképzelhetőt belepakolnak a cuccba, mint például kompresszorokat, limitereket, de-essert, eq-t, filtereket, harmónikus torzítokat, s/pdif és ADAT be-, és kimeneteket egészen a más előfokok digitális modellezési lehetőségéig. Megpróbálok segítséget adni abban, hogy kiválogasd a legfontosabbakat.
Jelszint (Gain)
Az erősítés szabályozása az egyik legfontosabb, amit egy mikrofon előerősítő tehet. Legideálisabb esetben az előerősítő felerősíti a jelet és nem ad hozzá semmilyen saját zajt vagy sistergést. Az olcsó minőségű előfokok ismérve, hogy erősen hallható (belső) zajt hallunk, ahogy a jelszintet növeljük egészen 60db-ig. Egy jó minőségű eszköznél feltekered a maxra és szinte semmi változást nem hallasz, nem hogy zajt! Minden hangos és kristály tiszta. Ez az, amit mi akarunk!
A legnagyobb probléma a legtöbb keverőpulton lévő előfokkal, hogy áthallásos lehet a többi rácsatlakoztatott eszköz lévén. Ez azt jelenti, hogy a mikrofon jelébe beleszól mondjuk a lemezlejátszó is és standard erősítés mellet még akár hallhatjuk is, mint a többször használt kazetta esetében. Ezért van az, hogy a minőségi előerősítők nem keverőpulton vannak. Egy jó előerősítő minden mikrofonból érkező hangot felerősít: a hűtő zaját a konyhában, a ventillátort, a kinti forgalom zaját, még a levegővétel legapróbb részleteit is, de nem ad hozzá semmi többet! Amíg a rossz eszköz minden bemenő jelen csak rontani fog, a jó eszköz segíti a munkádat: azon találhatod magad, hogy a mikrofonnal rohangálsz a szobában, becsukod a konyha ajtót, lekapcsolod a gitáros búgó erősítőjét, rádobsz egy törölközőt a számítógépre. Láthatod, hogy mennyit segít egy jó előfok abban, hogy javítsd a körülményeket és felkészülten csapj a felvétel gombra. Ez olyan, mintha hirtelen kikapcsolnák a zavaró zúgást a fejedben és megvilágosodna minden, úgy hallanád a dolgokat, ahogy azok ab ovo szólnak.
Állítható impedancia
Ez egy olyan szolgáltatás, amit általában a prémium kategóriás előerősítők kínálnak, lehetőséget biztosítva az előfok elektromos impedanciájának változtatására. Szinte mindegyik előerősítő rendelkezik magas és alacsony impedancia állíthatósággal (a HiZ-magas a gitárok és néhány 1/4″ mikrofon, míg a LoZ-alacsony az XLR csatlakozós mikrofonok számára van fenntartva). A variálható impedancia egy sor állítási lehetőséget kínál, ami hasznos lehet a mikrofon visszajelzésének állítására. Mennyire fontos ez? Minél nagyobb mikrofon készlettel dolgozol, annál lényegesebb.
“A” osztályú előfok
Biztos találkozol majd olyan leírásokkal, amik “Class A” feliratokkal csábítanak, de semmiféle magyarázat nem szolgál ehhez. Ne keverjük a dolgokat, nincs olyan hivatal vagy cég, aki A vagy B minősítéssel látja el ezeket a termékeket, ez a felépítésre vontakozik! Az A típus állandóan áramoltatja a jelet ellentétben a B és AB típusokkal. A Class A előerősítő nagyobb jelszintet produkál, de jobban is melegszik, nem véletlen látni 2-3 racknyi helyekben egy-egy ilyen eszközt. Elvileg részletgazdagabb hangzása van. Gyakorlatilag ez egy jó lehetőség a cégek részére, hogy elhitessék a termékük kiválóságát (ez nem azt jelenti, hogy egy Focusrite vagy Avalon előerősítő nem lenne jó, csak mert Class A van ráírva).
Fantom táp
Ez nem egy gizda repper vagy egy új reklámfogás a Roland részéről, hogy eladja a Fantomokat. Ez egy láthatatlan módja a kondenzátor mikrofonok jelének felerősítésére minden plusz kábel vagy csatlakozó nélkül. Ha kondenzátor mikrofont használsz, akkor szükséged van fantop tápra. Az előfokban már benne van a táp, ami egy jelet küld az XLR kábelen a mikrofonig. A dinamikus mikrofonoknak nincs szüksége fantom tápra. Az elemmel működőeknek sincs. A megszokott adat a fantop tápra a +48v. A gagyibb előerősítők +30v-al is működhetnek, de a mikrofon ezt nem fogja meghálálni, így ne tágítsunk a mi kis 48-asunk mellől! Erre is figyeljünk.
Lehallgatás és zéró késésű visszahallgatás
Néhány előerősítő eszközláncok monitorozását is lehetővé teszi, ami különálló a fő kimenettől. Mindannyuinknak adni kell egy fejhallgatót a zenésznek, aki játszik, hogy hallhassa, amit éppen csinál. Kinek van szüksége monitorozási lehetőségre az előerősítőjén? Ha egy nagy keverőd van különböző buszokkal és kimeneti lehetőségekkel (beleértve a fejhallgatókat), akkor neked nincs! Ha egy olyan audio interfészed van, ami lehetőséget ad egy monitor mix külön fejhallgató kimeneten történő visszajátszására, akkor úgyszint nincs szükséged erre. Ilyen monitoring (vagy cue) mixet, azaz keverést a szekvenszerek többsége biztosít számodra, de a keverő-mentes rendszerek esetében szinte elengedhetetlen, hogy ez a lehetőség biztosított legyen a mikrofon előfokon. Miért?
A felvenni kívánt hang felvétel közbeni visszahallgatása igen nagy késéssel történhet, ha azt a hangot hagyjuk átmenni az audio eszközön, a processzoron és a különböző effekteken. Még egy kis késés is felboríthatja a pontos időzítést és a zenész tempóját. Biztos hallottál már a zero-latency avagy 0 késéses monitorozásról (visszahallgatásról). Ez a szolgáltatás (v. rendszer) leválasztja a bemenő jelet az audio interface-ről és külön keveri még mielőtt az elérné a CPU-t. Néhány előfok még send és return lehetőséget is ad ehhez a csatornához, hogy az énekes például egy zengető effektel hallja vissza a hangját a felvétel közben. Ez sokaknak nagy segítség, sok énekes nem szereti a saját hangját annak nyers formájában visszahallani. Ez a szolgáltatás sokkal kényelmesebbé teszi a munkánkat.
Előfokok száma
Az előfokok különbözőképp jelenhetnek meg. Egyesek csak egyetlen mono bemenettel rendelkeznek. Léteznek dual, azaz két bemenetesek (és így két előfokkal bírók) is, amik hasznosak ha két mikrofonnal sztereóban veszünk fel. Létezik olyan is, amely 4 vagy 8 előfokkal kerül forgalomba. Hány bemenetre (hány előfokra) van szükséged? Ez természetesen attól függ, hogy mit akarsz felvenni. Az énekek általában mono csatornát kapnak, míg az akusztikus gitárokat gyakran veszik fel sztereóban két mikrofonnal. Egy dob akusztikus felvétele minimum 3, de inkább ennél több mikrofont ígényel. Jó megoldás ha van egy szuper mono előerősítő az ének számára és egy szuper dual előerősítő minden másra, hogy sztereóban is felvehess. Ha szűkös a költségvetésed, akkor maradj a 2 csatornás előfoknál, így valószínű csak az egyik csatornát fogod monoként használni, de mégis adott a lehetőség a későbbi sztereó felvételekre!
Digitális kimenetek
Egy előfok A/D (analóg-digitális) konverterrel kiválóan tud szólni. A klasszikus kábel-és-erősítés megoldás kizárólag analóg bemenetet és analóg kimenetet használ digitális jelek mellőzésével. Azonban ahogy haladtunk a fejlődéssel, az A/D konverterek megjelentek a mikrofon előfokokon. Az igazi előnye egy digitális kimenetnek, hogy kikerülhető vele egy másik A/D konverter, ami az audio interfészen helyezkedik el. Hallható a különbség? Attól függ. Ha a hangkártyádnak roszabb minőségű konverterei vannak, akkor jobb azokat kikerülni. Természetesen ha a hangfalaid nem képesek részletgazdag hang produkálására, akkor semmiképp nem hallható a különbség.
Lerövidítve a dolgot: csak akkor érdemes digitális kimenetet használni, ha az audio interface eszközöd A/D konverterei silány minőségűek vagy nem annyira jók, mint a mikrofon előerősítőé. Ha lehetőséged van venni egy 1 milliós mikrofon előfokot, nem irdomos annak a hangját úgy továbbküldeni a számítógép felé, hogy a hangkártyád vagy keverőd a digitális jellé való konvertálás közben nagy mértékben rontja a minőségét. Ha az előerősítőnek valami féle digitális modellezési kütyüje van belül, akkor az egy kivétel és azt érdemes minden alkalommal digitálisan kiküldeni! Ha több előfokot használsz, akkor igen komolyan mérlegelned kell az ADAT optikai kimenetet, hisz az egyidőben tud 8 felerősített jelet továbbítani az audio interface/számítógép felé. Jól látod! Egy időben képes egy vékonyka kábelen tökéletes minőségben küldeni, ahelyett, hogy 8 vastag XLR kábelt kéne átvezess. Még akkor meg se említettem, hogy az audio interfaceden nincs is 8 bemenet csak egy ADAT optikai bemenet. Ez az utóbb leírtak miatt van ott, hát akkor használd is ki! Ha nincs ilyen ADAT bemenet (nem keverendő az s/pdif-el), akkor keress olyan előfokot, ami firewire (vagy hasonló) csatlakozással képes kommunikálni a számítógépeddel és így is szimultán tudod használni a 8 csatornádat, anélkül, hogy a hangkártyád tulajdonságain vesződnél vagy eget verő költségekbe vernéd magad a kiegészítők miatt.
Kompresszorok, EQ-k, limiterek, zajzár és társai
Szükséged van ezekre az extra szolgáltatásokra az előerősítődön?
Legtöbben azt mondanák, hogy nem. Ők nagyrészt a profik. Tedd fel ezt a kérdést magadnak és mérlegelj a stúdiód eszközeit figyelembe véve. Akiknek egy stúdió szobája van, ami teljesen csendes és fel van szerelve több mikrofonnal és külső processzorokkal, azoknak nincs ezekre szüksége! Az otthon ülők, akik 1 mikrofonnal dolgoznak és nincs külső processzoruk, nagyon sokat profitálhatnak ezekből.
24bites felvételek esetében több hely van a hang számára, hogy oda felvehessük. A kompresszor és a limiter nem szükségesek, hisz ezeket később is hozzáadhatjuk software segítségével, ami sok esetben pontosabban és jobban dolgozik, mint ha külső egységben vennénk meg. Nincs undo lehetőség, hogy visszacsináld a kompressziót a felvételeden! Azonban amint élőben veszel fel 16 biten, megváltozik az egész. A 16 bit kisebb teret kínál a hangnak, így a megfelelő hangerő elérésére a zajt is erősíteni kell, hogy megfelelő keverést kapj a végén. Egy kis kompresszió sokat segíthet ebben az esetben, hogy megfelelő hangerőt kapj! Vannak olyan hangszerek, amiket viszont nem nagyon tudunk kompresszió nélkül felvenni, így azokhoz elengedhetetlen. Ilyenek például az akusztikus gitárok és a dobok.
Ne felejtsd el, hogy külső kompresszort is használhatsz, ha nem vagy hajlandó az előerősítőn lévőt használni vagy nincs rajta. Nézd meg az előfok hátulját: látsz rajta insert bemenetet? Akkor oda csatlakoztathatod a külső kompresszort. Nincs rajta ilyen? Akkor a fő kimenetet kell a kompresszorra kapcsolni, ami továbbítja a jelet az audio interface felé. Az insert-el viszont csak unbalanced (kiegyenlítetlen) módban dolgozhatunk.
A zajzár vagyis a gate egy hasznos dolog. A gate csökkenti a jelet, ha az egy megadott határértéket átlép. Ha egy nagyon csendes szobában dolgozol, semmi szükséged a gate-re. Legtöbbünk viszont rákényszerül, hogy egy olyan otthoni stúdióban dolgozzon, ahol hallani a madárcsicsergést, a repülők távoli zaját és ezek mind-mind visszakerülnek a felvételünkbe. Egy jól beállított gate erőteljes javulást eredményezhet a zaj-értékben, olyan hatást keltve, mintha a felvétel egy süket szobában készült volna. Ha rosszul van beállítva, akkor természetellenes, gépek “lélegzéséhez” hasonló tudományos-fantasztikus hangokat kaphatunk. Az igazi megoldás a szoba akusztikájának javítása, de akik ezt nem tudják megtenni, használják a gate segítségét.
A gate manuálisan is előállítható a szekvenszer segítségével: az egérrel fel tudjuk nagyítani az adott felvételi sávot és sebészi pontossággal tudjuk elnémítani (silence) azokat a részeket, amik nem kellenek oda, például egy nem kívánatos lélegzetvételt vagy a kutya ugatását a szünetekben. Ha a kutya ugatása az ének alatt is hallatszik, akkor nem használ a gate se. Adjunk neki kaját, azzal el van egy darabig!
A de-esser egy változtatható eq, ami akkor szól bele a hangba, ha egy meghatározott frekvencia-tartományban a határérték fölé kerül. Ez a sziszegést hivatott csillapítani, így az “ssz” és “sssh” hangokat, amiket az énekesek nem képesek kordában tartani. Stúdió körülmények között érdemesebb egy másik mikrofont kipróbálni, mint bekapcsolni a de-essert. A mikrofon dőlésének megváltoztatása is sokat segíthet. Úgyszint lehetséges későbbi eq használata vagy software de-esser használata.
Az EQ, vagy a céleszközön való equalizer használata egy olyan dolog, ami később is hozzáadható a felvételhez. A software-es EQ-k a legminőségibbek a Földön. Abban az esetben ha software használatára nincs lehetőség, mert például élő felvételt veszel fel azonnal egy rögzítővel, plusz egy felvételt spórolhatsz az equalizerel.
Összegzés
Most rajtad áll minden. Melyekre van szükséged? Fuss át mégegyszer ezen az ismertetőn, írd össze a számodra legfontosabbakat és így próbálj dönteni. Egész biztosan képes leszel eldönteni, hogy mire van szükséged és mi felel meg leginkább az ígényeidnek. Remélem sikerült kiaknáznom minden olyan területet, ami meghatározó a stúdiód mikrofon előerősítőjének kiválasztásakor. Ez egy olyan pont, ami nagyot dob a hangminőségen, így érdemes vele foglalkozni! Remélem sikerült azt is elmagyaráznom, hogy az előfok önmagában nem megoldás, de jó kezekben és megfelelő hozzáállással csodákra képes.