A home stúdió ára
Szeretnék veled megosztani néhány információt, amit jó mérlegelni mielőtt bármit is veszel. Nem az a legjobb megoldás, ha mindent egyszerre megveszel, mert az könnyen kidobott pénz lehet. Ha nem tudod, hogy pontosan mi a fontos számodra és mire érdemes pénzt kiadnod, akkor könnyen csapdába eshetsz! Remélem ezek a sorok segítenek majd, hogy az utóbbi esélye a legkevesebb legyen.
Tudni akarod, hogy mégis mennyiből? Mennyire fontos számodra, hogy egy “state of the art” (a legmodernebb tervezésű, professzionális) cuccod legyen otthon? Ez olyan, amit a csúcs stúdiók használnak. A kérdésre csak te tudod a választ, viszont én tudok pár kérdést, amit érdemes magadnak feltenni. A csúcs cucc nem ír zenét, az a te dolgod. A régebbi state-of-the-art eszközök annyira már nincsenek megfizethetetlen áron. Vannak olyan midi szintik, amikért ma már csak az eredeti ár negyedét kérik. Lehet, hogy kompromisszumot kell kötnöd a régebbi gyártású vagy használt cuccokkal, de sokszor ez még jobb is lehet, mint a legújabb. Egy régebbi basszus modul még jobb lehet egy techno-t készítő zenésznek, mint bármi más.
A nagyon-nagyon régi dolgokat viszont igen kényelmetlen használni, a korai digitális technika nem éppen felhasználóbarát. Korlátozott a felhasználási terület. A korlátozások viszont nem mindíg rosszak! Manapság inkább mindenhez korlátlan hozzáférést és lehetőségek tárházát kapjuk. A korlátozások miatt lehet egyénit alkotni. A korlátozások azok, amik rávesznek, hogy másik megoldást keress, próbálkozz, kreatív legyél és létrehozz olyat, amit más még nem! A régi eszközök ezen felül igen retro érzést adnak. Ha megkérdezel valakit, aki régóta készít zenét saját stúdiójában, meglepő válaszokat kaphatsz arra, hogy milyen régi eszközökkel dolgoznak. Sokan még mindíg 1989-es szintiket, effekteket, modulátorokat használnak!! A megfelelő kezekben egy teljesen átlagos eszköz is fantasztikus hangot tud produkálni. A legfontosabb: neked state-of-the-art eszközre van szükséged? Nem.
A legújabb eszközök sokkal barátságosabbak, egyszerűbb használni őket. A modern szintikben pl. több száz vagy ezer hangszert és effektet találhatunk, hogy kielégítsék minden eszement igényünkket. Ha dobra van szükséged Drum’n’bass-hez, Techno-hoz, Country-hoz, Rockhoz, ezeket mind megtalálod egy kis dobozban készen arra, hogy használd őket. Az új dolgok jobban szólnak, mint bármikor máskor. Csendesebbek, szinte nincs sistergés vagy zaj, online segítséggel és letölthető frissítésekkel kapjuk meg. A gyártók nagyon sokat tudnak már arról, mi az ergonómikus, kényelmes design. Néhány új termék minden ügyessége 2 évtized eredménye!
Ha eldöntötted, hogy új vagy régi eszközt akarsz, még mindíg nincs eldöntve minden. Sok döntést kell hozni arról, hogy mennyit szánunk valamire, milyen kategóriában és minőségben. Mercedes-t vagy Suzuki-t akarunk? Mert mind a kettő elvisz a célállomáshoz! Ugyanakkor az egyiknek nagyon luxus hangulata van, de a másiknak már kevésbé. Fél milliós mikrofon előfok kell vagy megteszi a keverődön lévő is?
Leginkább a mikrofonok, előfokok, kompresszorok és effektek esetén fogod úgy találni, hogy vannak alsókategóriásak a szemétbe, alsókategóriásak, amik elfogadhatóak, középkategóriásak, amik jók és high-end cuccok, amik ötször-hatszor annyiba kerülnek, mint az alsó kategória tagjai, de igazán kifinomult hangzást biztosítanak. Azt viszont tartsuk szem előtt, hogy a felsőkategóriás eszközök csak hasonló minőségű kiegészítőkkel és cuccokkal érzik jól magukat és mutatják meg valódi tudásukat. Nem érdemes a Neumann mikrofont a régi kazettásmagnódba dugni! Ha valamiből a legjobbat veszed, akkor minden máshoz is ennek megfelelően kell válogatnod a kiegészítőket és a stúdiód büdzséje igen drasztikus lehet a végén. Megfelelő hozzáállással, válogatással és bizonyos kompromisszumokkal még az is kitűnő hangzást kaphat, aki átlagos fizetésből él, mint legtöbbünk – anélkül, hogy bankot rabolna.
Tényleg lehet “zsebbarát” módon is? Jó kérdés! Attól függ kit kérdezel. Ezt hallgasd meg: “95%-os eredményt érhetsz el a pénztárcádat kímélő eszközökkel is, ha tudod hogy kell azokat használni. 90%-ot szoktam mondani. Az utóbbi néhány év viszont eszméletlen változásokat hozott a hangminőség terén, aminek eredményeképpen a profi stúdiók és a home stúdiók közti szakadék kezd egy aprócska repedésnek tűnni. De ott az az 5%, amiért viszont rendesen fizetni kell.” Ez az öt százalék az, amitől igazán profi lesz, ez az a levegősség az énekhangban, ami azt csodálatossá teszi, a pattogó rezgések hangja az akusztikus gitárnál, a meleg basszushang, ami elzsibbasztja a torkod is, a hangkép ami már-már annyira élő, hogy odanyúlsz megérinteni az együttes tagjait. Nem folytatom.. Vezethetsz Suzukit is, ha tudod vezetni, akkor is célba érsz. Nem kell egyetérteni! Viszont azt hidd el, hogy a zene világában egy régi 4 kazettás deckkel is lehet olyan zenét csinálni, ami tömegeket fog meg! Az internetes rádiók, podcastok terjedése is bizonyítja, hogy a kezdő ambíciózus zenélni vágyók és zenészek is lehetnek sikeresek. Sokan adnak ki zenét úgy, hogy nem költöttek milliókat egy albumra vagy egy profi stúdióra.
Bármit is venni nem egyszerű, főleg ha még új vagy a témában. Általában egy nagyobb összeget szánsz a dologra és nem akarsz hibát elkövetni. Minden választás után jön egy új lehetőség, ami a jövőt késziti elő. Minél előrébb haladsz, egyre inkább úgy tűnik, hogy egy nagy puzzlet kell összeraknod. Ha tudod, hogy a végén mit akarsz látni a képen, már sokkal előrébb vagy a választásaidban. Mit is akarsz? Profi stúdiót, sok-sok hangszer felvételét, cd-k maszterelését, lekeverését? Project stúdiót, ahol elektronikus szintit vehetsz fel, néhány énekest és egy-két hangszert TV/Film minőségben? Egy home MIDI-alapú (leginkább) software stúdiót talán 1 vagy két mikrofonnal? Egy gitáros/dobos többsávos felvevő demo stúdiót mikrofonokkal, direkt boxokkal és néhány effektel? Csak egy kis hobby stúdiót szórakozásképp, de semmi komplikáltat? Esetleg ez egy “nem-is-igazi-stúdió-csak-zenét-akarok-csinálni” dolog? Ez mind más puzzle, más-más elemekkel.
Redundancia. Minden redundancia, ami ismétlődik (akár az idők végezetéig). Vedd elő a szótárat és nézz utána, mi is az a redundancia! A rendszered redundáns, ha akármelyik két eleme ugyanazt végzi. Képzeld el, hogy veszel egy szekvenszert és egy többsávos felvevőt, majd vered a fejed a falba, hogy gyakorlatilag ugyanarra jó mind a kettő. Ne vegyél Cubase-t és Sonar-t is, mert úgysem működnek együtt és ne vegyél hozzá MIDI billentyűzetet beépített szekvenszerrel! Nem lehet, hogy ugyanazt akarod megvenni, mint amid már van?
Garancia. Figyeljünk erre is! Lehet, hogy csak 1 év, de az legyen 1 év! Csak olyan helyen vásároljunk, ahol biztos, hogy probléma esetén segítenek és nem tűnnek el a vásárlásod után 1 hónappal! A visszavásárlási garancia pedig nagyon pozitív! Mindezeken felül olvassuk el, hogy mit tud egy eszköz. Nézzük meg figyelmesen a dobozát és olvassunk el mindent. Az minimum követelményeket (pl. egy PC-vel szemben) pedig felejtsük el és tegyük egyenértékűvé az ajánlottal. A cégek szeretnek túlozni ilyen téren.
A driverek tekintetében mindenképp legyünk körültekintőek! A hangkártyát ne vegyük meg azonnal a pl. Mac-ünkhöz! Nézzük meg a gyártó oldalát a frissítésekért. Járjunk utána, hogy mennyire megbízható az adott driver és más felhasználók mennyire elégedettek. Ha már egy éve semmi gond nincs vele, akkor biztosak lehetünk benne, hogy jó, de egy 2 napja piacra dobott terméket nem biztos, hogy azonnal érdemes megvenni!
Ha valami “túl olcsó”, nézzünk utána, hogy még mi mindent kell hozzá beszereznünk. Ezt a baromi jó technikát a 90-es évek közepétől alkalmazzák a gyártók. Megvetted a vágyott cuccodat. Hazaviszed. Kellene egy digitális kimenet rá? Semmi gond, 50000,-ért kapunk. Nem is olyan a hang? Ugyan már, egy másik 50000,-ért megszűnt a probléma. Biztos, hogy jól jártunk? Nem igazán! Mindig nézzük meg, hogy milyen “opciók” és milyen gyári paraméterek tartoznak a termékhez a pénzünkért! Megvetted a 24 csatornás keverődet és egész úton hazafelé csak röhögtél, hogy mekkora mázlid volt – “hát tényleg ilyen hülyék ezek a boltban”? Aztán amikor kibontod csak 8 bemenetet és két feliratot találsz, amik az A és B jelű kiegészítő kártyák helyét jelzik. A kettő együtt 300000,- magyar pénz. Ki nevet a végén? Reméljük ez nem történik meg.
Most gondoljuk végig a következőket: A eszköz egy effektező. Akármilyen. B eszköz pedig egy effekt, egy kompresszor, egy limiter, egy erősítő, egy torzító, egy fáziseltoló és fele annyiba kerül. A eszköznek luxus hangja van, a B-nek pedig zajos, sistergő, zavaró és unalmas a hangja. Ha B-t választod, könnyen az lehet a vége, hogy elmész és veszel egy másikat. Óvakodj a minden-az-egyben dolgoktól!
Legyen mindig az a legfontosabb, hogy zenét csinálj és azt a lehető legkreatívabb módon sikerüljön megoldanod! Ha ez megvan, akkor megóvod magad sok fejfájástól.
Azoknak, akiknek sejtelmük sincs arról, hogy mégis mennyiből lehet egy olyan rendszert összerakni, amivel már komoly hangot lehet produkálni, íme egy összeállítás, ami szinte bármilyen otthon zenélő ígényeit ki tudja elégíteni és a későbbiekben akár bővíthető is. Ez a rendszer bőven megállja a helyét egy haladó kezében is. Ne felejtsük el, hogy ez csak egy példa, de (a mi szempontunkból) reprezentatív. Íme:
- PC: kb. 280.000,- / MacBook Pro: kb. 600.000,-
- Audio interfész – Focusrite Scarlett 2i2: 50.000,- Presonus Studio 68C : 95.000,-
- Audio-Technika AT2020 mikrofon: 30.000,-
- Mikrofon állvány, pop-szűrő: 15.000,-
- M-Audio Oxygen 49 Mk3 MIDI billentyűzet: 50.000,- / Roland-Cakewalk MIDI billentyűzet és kontroller: kb. 70.000,-
- ADAM T7V monitor hangfalpár: 130.000,- / Genelec 8030cp hangfalpár: kb. 350.000,-
- Ableton Live: kb. 150.000,-
Két rendszert is látni fentebb picit más kategóriában. Mégegyszer hangsúlyoznám, hogy ezek csak PÉLDÁK, nem kell a boltba rohanni mindegyiket beszerezni. Ez azt jelenti, hogy egy jó középkategóriás rendszerért 500-600 ezer forintot kell kiadnunk, míg egy igazán “standard” rendszerért nagyjából 1 millió forintot kell leszurkolni. Ezzel kétség kívül teljes értékű stúdiónk lesz otthon, amivel gyakorlatilag bármi kivitelezhető és az egész rendszer bővíthető. Minden csak a fantáziánkon és a kreativitásunkon múlik!
A fentiek csak a legfontosabbak elemek egy stúdióban; persze a világ összes pénzét el lehet külső tárolókon (NAS, SSD) át a szintikig mindenre költeni. Abszolút kezdőként sem kell megriadni a dologtól és természetesen nem kell és nincs is értelme mindent egyszerre megvenni!