VSTi, DXi, RTAS, MAS, AU
Akik már az előző évtizedben is stúdióztak, most érzik igazán, hogy egy teljesen új világban élünk. Szinte minden megváltozott és fordul a kocka. A régen elképzelhetetlennek tartott elképzelések most végre valóra váltak és eljött a Software Stúdió kora. A sok-sok hardware és fém dobozok kezdenek eltűnni és a stúdió mérete is egyre kisebb, mondhatni, hogy egy hangfalszett és egy audió interface a számítógép társaságában teljes stúdiót alkot. A minőség pedig kezd olyan színvonalú lenni, hogy lassan alig hallhatóak a különbségek. Ne felejtsük el, hogy a TOP 40-es listákon szereplő dalok nagy százalékban (70%-80%) home stúdióban készültek.
A digitális audió szekvenszerek oldalán három nagy software csoport nevezhető meg: Soft Szintik, Soft Samplerek, Software Procik. Beszélni fogok mindháromról és szó esik majd a Rewire alkalmazásokról is, melyekben mindhárom megtalálható.
Mindhárom kategória másik megnevezése: plugin. Azért nevezik így őket (“csatlakoztasd” v. “dugd be” – magyarul), mert egy alkalmazáson belül futnak, általában egy szekvenszer belső alkalmazásaként. Ezek nagyon fontosak, hisz elvezettek a software fejlődés csúcsára ami megváltoztatta a felvevő stúdiókat, beleértve a home- és profi stúdiókat. Mára kevés olyan hardware eszköz létezik, amely nem emulálható softwares úton (számítógéppel). Ezeken felül ezek mind egyidőben és egymással együttműködve is használható, ami egy egészen új kaput nyit meg.
De milyen szinteken működnek ezek együtt? Hahh.. Jól, mi? Nem annyira bonyolult a dolog, de ha bárki megértené, nem írnám ezeket a sorokat. Sok játék kapható a játékboltban, de nem mindegyikkel játszhatunk egyidőben. Mindíg emlékezz valamire: a rossz pluginek tönkreteszik a szekvenszered. Ez az egyik indok az ingyenes pluginok elkerülésére. Sok oldalon találkozhatsz ingyenes softwarekkel, itt ilyet nem sűrűn fogsz látni, mert nem ellened szólnak ezek az információk, hanem Érted!! Hidd el, hogy a rossz minőségű zenék mögött rossz minőségű pluginok állnak. Ha hülyülésre akarod használni, akkor természetesen megteszik, de zenélésre egyik se alkalmas és nincs olyan szekvenszer, ami jobb hangot tud kihozni egy pluginból. Ha az énekes rossz, az egész rossz. Ha a plugin rossz: ugyanez a helyzet. Nem akarom ezzel a hangulatod elrontani, csak egy gyermeteg hibát szeretnék elkerültetni Veled. Ha nem érzed stabilnak a szekvenszered, mindíg ellenőrizd a telepített drivereket (audió interfész) és a telepített pluginokat. Még a drága pluginokban is találhatóak hibák, amiket a visszajelzések alapján rögzítenek, javítanak. Légy nagyon körültekintő! Soha ne bízz olyan cuccokban, amik nemrég jöttek ki vagy amiknek már egy éve nincs frissítése! Olyan hangot akarsz, mint a profik? Dolgozz úgy, mint a profik!
Minden szekvenszernek van egy kedvelt protokoll formulája és előfordulhat, hogy a többivel nem hajlandó működni. A Cubase, Sonar, Logic, Pro Tools LE és a többi mind rendelkezik egy olyan szabályrendszerrel, amit figyelembe kell vennünk és úgy hívjuk plugin típus.
Típusok: VSTi, DXi, RTAS, MAS, AU és Rewire
VSTi (Virtual Studio Technology Instrument): a Steinberg által kifejlesztett univerzális paltform a soft szintik és samplerek számára. Nem minden cég vágott bele. A Cubase és Nuendo igazán kedveli. Hallhatsz még a VST2 és a VSTi2 pluginokról is. VST2 a VST szabvány kiterjesztett változata. Ezek sokkal több automatizálási paramétert engednek a host számára. Nemrég megjelent a VSTi3 és VST3 szabvány, ami a Steinberg szerint új dimenziókat nyit a hatékonyság és a hangminőség területén.
A PC-s VST-k és VSTi-k kompatibilisek a MAC-el is? A válasznak csak akkor van értelme, ha a gyártó ezt egyértelművé tette. Ha készítettek egy MAC verziót, biztos, hogy a listára kerül. Általában a fejlesztők mindkét platformra készítenek egyet, így bizonyosodj meg arról, hogy a megfelelőt használod. Manapság egy CD-re kerül mindkettő, tehát nem árt az elővigyázatosság.
DXi: A Cakewalk nem barátkozott meg a VSTi-vel és sokáig nem is támogatta, így a DXi is befutott a Microsoft direct X kóddal. (Innen a rövidítés.) A Sonar is hajlandó manapság a VSTi-t használni, tehát ezzel nem lehet gond, viszont itt megjegyezném, hogy a DXi nem fut MAC-en.
Gondolom mostanra már megfordult benned is, hogy az a fránya “i” betű mit ólálkodik mindenütt!? Van VST és VSTi, meg DX és DXi. Az “i” az instrument, tehát a hangszer jelölése, ezzel is jelölve azt, hogy nem egy processzorról (pl. zengető, késés, kompresszor) beszélünk, hanem egy software hangszerről, szintiről.
MAS: ez nem MAS, mint a MOTU Audio System által a Digital Performer-ben (csak MAC) alkalmazott plugin. Ez tud még VSTi, AU és Rewire eszközökkel is kommunikálni. Észreveheted, hogy kevesebb plugin támogatja a MAS-t, ami azért van, mert a MOTU DP felhasználók az AU-t is használhatják.
RTAS: a Digidesign (a Pro Tools gyártója volt – később Avid) által használt formátum. Az RTAS jól használható a Pro Tools-ban . Az RTAS pluginok nem működnek a Logic, Cubase vagy Sonar alkalmazásokkal.
Az audiosuite egy másik Digidesign formátum.
AU: A Mac OSX rendszer szintű plugin architektúrája, amit az Apple házából jött. Az AU szorosan kapcsolódik az operációs rendszerhez, így majdnem real-time plugin, nagyon csekély késéssel. Azt is mondhatni, hogy az AU az Apple VST-je 🙂
Rewire: ez egy csatorna, ami összekapcsolja a digitális hangot a Reason és Rebirth, Project 5 és Ableton Live szekvenszerek közt. Gyakorlatilag egy szekvenszer másik szekvenszerben való futtatását biztosítja. Ez nem nevezhető pluginnak, de sok soft szinti használ Rewire-t, így meg kell említenem.
Mi az a plugin illesztő (plugin wrapper)?
A plugin illesztő pl. egy VSTi plugint úgy enged kezelni, mint egy DXi plugint, így a Logicban is használható mindkettő. Ez olyan, mint egy konverter, de ne felejtsük el, hogy ezeknek hátrányai is lehetnek. Ha nem megfelelően működik a program, nagy bajok lehetnek. Ne felejtsd: a rossz plugin tönkreteheti a szekvenszered. Rendben? Rendben!
Software Szintetizátorok (Soft Synth)
A software szintik a hardware szintiket utánozzák különböző hangokkal és hullámokkal. Sokuk egy analóg model hangját reprodukálja az oszcillátorok, filterek, lfok és erősítő vezérlők segítségével, míg mások FM modelt használnak, hangtáblákkal, vagy akár egy igazi akusztikus hangszer modelljeivel.
A Soft Szintik jobbak, mint a hardware szintik? Egy biztos: a hátad nem fog tönkremenni a soft szinti cipelése miatt. Ellenben rendesen megeszik a processzorod összes erőforrását. Hogy miért? A procinak azonnal reagálnia kell a szinti minden utasítására, ami késéssel jár. Ha nem jár el időben, zavaróan késik a hang. Vannak olyan számítógépek, amiket az 5 milliszekundumos késés is elérhető, így valóban olyan érzés játszani, mint egy hardware szintin. Amikor már 16 különböző szintivel dolgozol egyidőben, a proci elúszik a sok melóban és nem képes a feladatát rendesen ellátni. Ilyenkor felbukkan egy figyelmeztetés és az egész addigi folyamat leáll.
A soft szintik sokszor jobban is szólhatnak, mint a hardwares társaik. Ezen felül nagyon spieciálisak is lehetnek, így extrém ígényeknek is megfelelnek. Igaz, hogy az áruk sok esetben megfizethetetlennek tűnnek, de igazi társaik árát látva el kéne gondolkoznunk azon, hogy melyik éri meg jobban. Lehet, hogy 50 ezer forintért veszel egy zengetőt, ami semmi másra nem jó, de az jól fog szólni! Van, aki azért vesz meg egy nagy szintit sok pénzért, mert van 1-2 hang “benne”, ami nagyon jól szól. Ha találsz olyan hangot, ami valóban jó és egyedi, akkor attól ne válj meg! Ha az tényleg jó, az egész számot felemelheti. A kezelés folyamatáról, zeneiségéről és az inrpiratív megközelítésről máshol már ejtettem szót, így ezt nem vesézném ki. A virtuális analóg, analóg és a soft szintik mind azért vannak, hogy zenét készíts és MINDEGYIKET megtalálod a nevesebb producereknél. Van jobb, van rosszabb mindegyikből és mindegyiknek megvan a maga keresztje.
Ne feledkezzünk meg a Soft Samplerekről és a Software Processzorokról. A samplerek különböző hangokat adnak vissza, amelyek lehetnek .wav .mp3 vagy sok más formátumban. Ezeket úgy használhatjuk a zenekészítés folyamán, mint egy igazi sampler. Amelyikre ütünk, az szólal meg. Vegyél fel 10 hangot, amit Te adsz ki és csinálj belőle dallamot! Valahogy így indult el az egész.
A software processzorok a hang finomítására valók. Ezekkel zengetjük (visszhang), kompresszáljuk, javítjuk, fényesítjük a hangot és a végterméket. Sok van belőlük. Ne kérdezd a profikat, hogy hogy használják őket és hogy Neked melyik a legjobb beállítás egy kompresszióhoz. Ezek a dolgok a tapasztalaton és az érzékelésen múlnak! Hidd el, mindenki idegbajt kap, ha ilyen kérdéseket hall! Ez egy olyan dolog, amiről NE kérdezz a fórumokon. Tapasztald ki, játsz! A processzorok manapság olyan minőségűek, hogy még a profik is használják őket. Lehet, hogy drágának tűnnek, de a szobányi mastering eszköz összértéke össze sem mérhető ezekkel! A mastering munkálat sok pénz és ez a felhasznált eszközök és a tudás miatt van így. Ha megvan az eszközöd, akkor ideje megtapasztalni a legjobb beállításokat és Te is elkezdhetsz kevergetni vagy akár maszterelni.
Remélem most is sikerült segítenem Neked abban, hogy a zenéd megalkotása ne szenvedés, hanem élvezet legyen, hisz tudjuk, hogy a zene erről szól! A számítógép lehetőséget nyújt számunkra, hogy megmutassuk azt, ami bennünk van és olyan lehetőségeket rejt, amelyek nagy mértékben leegyszerűsítik az életünket játékká téve a zenélést.