Hanspeter Kruesi interjú
Hanspeter Krüsi egy profi gitáros, zongorista és zeneszerző Svájcból. Zenéjével a modern stílusok széles spektrumát képes lefedni kiemelve különböző gitár stílusokat és hangzásokat, melyek annyira különlegessé teszik szerzeményeit. Ezen felül HP képes az ” érintés technikára ” a gitárral, amikor a gitáron úgy játszik, mint egy zongorista. Ez a technika ad egy nagyon kellemes hangzást a játéknak és gazdag zenei élményt nyújt, ami a zenehallgatás új dimenzióit nyitja meg.
HP képességei a zongorát illetően hasonlóak és gazdag, színezett hangzásra építenek a gitár hangjával vagy az egyszerű, de magható zongorajátékával. HP képes a zene nyelvén egy élményekben gazdag modern világot elénk tárni, melyeket a hangok és a felejthetetlen szólójátékok segítségével ér el.
K: Mi volt az első hangszered és hogy folytattad kezdő pályafutásod? Együtt éltél a zenével gyermekként?
Zongorán kezdtem azt hiszem 7 évesen – ha jól emlékszem a szüleim vettek rá. Akkoriban egy nagyon lusta gyerek voltam. Ez megváltozott olyan 17 éves koromban. 20 évesen elkezdtem gitározni is. Akkoriban határoztam el magam, hogy profi zongorista leszek.
K: Ezután hogy folytattad a zenélést? Profi szinten játszol két hangszeren is. Ez akkor is szenvedély volt, mint most? Melyikkel tudod magad jobban kifejezni?
Az első profi fellépéseim 21 éves koromban voltak, mint profi zongorista léptem fel különböző jazz klubbokban és bárokban más profi zenésszel együtt. A gitár mindig is a szenvedélyem volt, de mivel későn kezdtem, ezt tartottam a másodiknak a ranglétrán hosszú ideig, de én mindig többet gitároztam, ráadásul zongoristaként még mindig sok profi munkám van.
K: Csodás, hogy ilyen tudást birtokolsz. Mindkét hangszer ugyanúgy megfelelő az érzelmeid kifejezésére?
Nem – a zongorával közvetlen kapcsolatban vagyok a belsőbb érzelmekhez, történetekhez és képekhez. Az évek alatt a zongora lett a fő kifejező eszközöm – azt hiszem nem vagyok egy zongora virtuóz, mint sok nemzetközi szintű profi zenész, de képes vagyok színeket, képeket és történeteket “eljátszani” úgy, hogy azt az emberek értsék és érezzék. A gitárral szerintem inkább egy tipikus profi vagyok, de sokkal nagyobb a nemzetközi elismerés.
K: A zene, mint egy képi és szellemi élmény és elérhető online. El vagyok ragadtatva az oldaladtól. Hogyan írnád körül az albumodat és a projektedet?
Sok különböző online projektem volt a múltban. Azt hiszem, hogy a legcélravezetőbb az utolsó www.music-pictures.com lett, ahol megpróbálom a zenémet képekbe festeni, ezzel színeket és képeket kifejezve. 2 hónapja indult ez, de úgy érzem és hiszem, hogy az összes tudásomat és a zenéről alkotott elképzeléseimet felszínre tudom ezzel hozni.
K: Én is így érzem. Lehetőséged volt több fesztiválon és rendezvényen szerepelned. Sok fellépésed van? Hallottam valamit a Gibson felkéréséről.. Mesélj nekem erről egy kicsit!
Régebben volt néhány lehetőségem sok különböző projektben részt vennem fesztiválok keretein belül, de a legtöbbször rosszul éreztem magam, mert soha nem sikerült olyan szintre vinni a dolgot, amilyenre én szerettem volna. Így most a nulláról kezdem egy új ötlettel ( music-pictures.com ) Épp két napja volt egy kisebb előadásom, ahol képeket próbáltam érzékeltetni, amiket a http://www.music-pictures.com/unterwegs/nov/ oldalon láthatsz. A számok, amiket játszottam digitális formátumban is elérhetőek lesznek hamarosan.
A Gibson egy nagy meló lesz – még mindig az előkészületeknél tartunk, de szerintem ez sok ajtót meg fog nyitni. Ezt a megállapodást azért kaptam, mert online instruktorként dolgozom a www.gutiartricks.com oldalon és mivel mi vagyunk a legnagyobb gitár iskola az interneten, a Gibson együttműködést ajánlott. Az 54 nemzetközi instruktor közül engem választottak ki, hogy prezentáljam a Gibson és Epiphone gitárokat a guitartricks.com és a Gibson.com oldalon….. Ez az elkövetkezendő 1-2 hónapon belül elérhető lesz szerintem.
K: Ejha. (nevet) Ez jó hír! Azt mondtad, hogy tanár és instruktor is vagy. Van egy kivételes technikád, amikor zongoristaként játszol a gitáron.. Ezt belevonod a tananyagba? Mi a tanításról alkotott véleményed?
Éppenséggel igen – de még mindig nem tudom, hogy ez hova vezet. (nevet) Hát.. Szerintem emiatt az érintés-technika miatt ( amit Stanley Jordan talált fel ) jutottam idáig. Éppenséggel úgy játszom a gitáron, mint egy zongorista: a bal kezemmel az akkordokat, míg a jobb kezemmel a dallamot játszom. A tanítás alkalmával el szoktam magyarázni a technika alapjait, de mivel ezt igen nehéz megtanulni valakinek, aki “csak” gitáros, hagyom ezen a szinten a dolgokat és persze a legjobb trükkök így is megmaradnak számomra.
A jó tanárnak meg kell mutatnia, hogy miképp lehet örömmel zenélni. Ez az, amitől eljutsz egy adott szintre. Az egész csak a játék öröméről szól.
K: Örülök, hogy ezt hallom. Milyen hangszereid vannak? Van olyan hangszer, amit szívesen kipróbálnál – vagy amin már gondolkoztál? Melyik hangszert tanulnád még meg – ha van ilyen?
Elhiszem, hogy örülsz. (nevet) Nekem meg van mindenem. Mindig ugyanazon a gitáron játszok ( GODIN LGX ) még (nevet) és a zongora felvételeknél software samplerekkel dolgozom, amik egy igazán profi szintre jutottak, ezzel fantasztikus felvételeket lehet készíteni.
K: Mit gondolsz a stúdió softwarekről és a virtuális hangszerekről? Manapság a számítógépes zenélés elég felkapott és ahogy említetted: profi. Gondolkoztál már valaha azon, hogy “egy-személyes-banda” legyél?
Sok stúdió software igen hasznosnak bizonyult az elmúlt években és új utakat nyitott meg a profizmus felé (alacson árkategóriában is) nagyon sok zenész számára. A software zongorák mindig csalókák voltak és még mindig nincsenek olyan szinten, hogy autentikus zongora felvételeket készíts. Úgy hiszem, hogy ez is kezd változni mostanság. Ez a sok software veszélyes is lehet a zenészek számára, mert elfelejthetik, hogy milyen másokkal együtt játszani és hogy is hangzik az. Még a profik esetében is arra vezeti a software az élő zenészeket, hogy a felvételeiket egy tökéletes szintre hozzák, ami igazán nehéz és messze áll attól, ami a zene kéne legyen. Ez az, amit ki szeretnék fejezni a jelen music-pictures.com projektemmel és ez az egyik fő oka annak, amiért azt hiszem, hogy a szólójáték képes megmutatni a zenét úgy, ahogy az régen is létezett.
K: Egyetértek. Szeretném tudni, hogy hogyan és mivel rögzíted a felvételeidet.
Amit használok: Cubase 4 / Waves plugins / all steinberg software instruments / ivory piano plugin / Tascam gigastudio GVI ( Steinway C piano ) + mindenféle sample / TL Audio csöves mikrofon csatorna / Neumann TL 103 miki / Eventide H 3000 Ultraharmonizer / RME Fireface / + egy nagyon gyors PC
K: Csodás lista. Mit gondolsz arról, amit eddig elértél és mik a terveid a jövővel kapcsolatban?
Vicces, hogy ezt kérdezed – talán kívülről úgy tűnik, hogy sokat értem el, de úgy érzem, hogy még mindig nem sikerült a célig eljutnom és ezért én igen keményen dolgozom, hogy megvalósuljon. A jövőre tekintve szeretném a dolgokat lazábban kezelni és a zenémet egy magasabb szintre emelni és persze remélem, hogy az utolsó projekt eljut egy olyan szintre, ahol már lesz “életterem”.
K: Azért kérdeztem, mert úgy érzem, hogy te egy született zenész vagy. A számaid hatással voltak rám. Gratulálok a munkádhoz és a projekthez is. Csak így tovább!
Köszönöm (nevet) és igazad van – ez az egyik sikerem, hogy visszaadjam a zenét az emberek számára – ez egy olyan dolog, ami kezd feledésbe merülni a sok beszavazó show és hasonlók miatt. Én is csak bátorítani tudlak, hogy csak így tovább !