DJ stúdió és a remix
Talán egy DJ vagy és gyorstalpalót szeretnél venni, hogy kitaláld mire van szükséged? Talán nem akarsz DJ lenni, de szeretnél remixeket készíteni, a régi slágereket D’n’B vagy house darabbá alakítani. Talán csak valami újra vágysz a stúdiódba, hogy megújítsd a hangzást és friss elemeket vigyél a zenédbe? Jó helyen jársz. Szeretnék bemutatni néhány dolgot, ami egyszerű egy DJ pult esetében, de sokkalta nehezebb egy DAW (Digital Audio Workstation) rendszernél. Szó lesz a re-mix készítésének trükkjeiről is, és természetesen az általános zenekészítés fázisai is tisztázódnak hardware és software eszközökkel egyaránt.
Már látom is a hardcore MIDI zenészeket, ahogy csóválják a fejüket. Tudom, hogy néhányotok alábecsüli ezt a “diszkó izét” a szakmában tapasztalható ellenérzések miatt. Akár tetszik, akár nem, a techno, drum and bass, house, hip hop, rap és több száz szubkategóriájuk gyökeresen megváltoztatta a mai zenéket és az arról alkotott képünket. Ma már hihetjük, hogy szinte “bármi” kivitelezhető a softwarek segítségével, ami a hardware eszközökkel is. Valóban, “szinte bármi”. A dance komponálása egy DAW rendszeren teljes egészében egy mentális dolog. Az agy diktálja, hogy a zenének hogy kéne szólnia, és megpróbál a kereteken belül mozogni. Úgy kell gondolkoznod, “mint egy DJ”, hogy kihozz magadból valamit. Ha még soha nem használtál DJ eszközt, akkor lehet, hogy gondjaid lesznek itt. Az eredmények túlzottan jók is lehetnek.
A hardware használata egy dance mix elkészítéséhez rákényszerít arra, hogy a beépített, az eszköz által rendelkezésre bocsátott lehetőségek adta kereteken belül légy kreatív, ami kevesebb gondolkodást és több mozgást ígényel. A korlátozások jók. Dance mix készítésekor azt érzem, hogy megtaláltam azt a hangzást, amit kerestem, kizárólag a DJ eszközök használatával, ahelyett, hogy DAW szerkesztőt használnék. Néhány dolog, amit a DAW szerkesztése során sokkalta nehezebb megoldani, mint DJ cucokkal: hangmagasság drasztikus változtatása, scratch, ismétlődő fázisok, amik ütemtelenül is szólhatnak, stb. – tökéletesek a tökéletlenségük miatt. Érted, hogy mire gondolok? Néhányotok érti. Az élő loopokról beszélek, amik nem passzolnak tökéletesen, sample hang(anyag)ok, amik ritmustalanul esnek be és ki, effektek, amik a megszokottól eltérően változtatják meg a hangzást, törések a kiállásoknál és downbeatek az upbeateknél.
Egy dance mix szíve a zenei elemekből, slágerekből és loopokból áll. Egy club DJ (a példának okáért) levág részeket a közkedvelt cd-kről és összevágja őket egy művészi módon, hogy energiát és lüktetést sugározzon a klubban. Az egész arról szól, hogy megtáncoltasd az embereket és örömet okozz nekik. A “klasszikus” DJ váltogatja a slágereket, egyiket a másik után egy folytonos módon, hogy a BPM (percenkénti ütemszám) számot mindíg párosítja, ezzel elérve, hogy a táncosok egy lépést se rontsanak. Az elmúlt tíz évben megjelentek az “új típusú” DJ-k, akik on-the-fly, azaz élőben válogatják össze a zenéjüket; agresszív sample ütemekre válogatott ismertebb zenei elemeket beiktatva szolgáltatják és szolgálják a zenét. Számos effekt áll rendelkezésükre, hogy érdekessé tegyék zenéjüket. A hallgató a régi, már ezerszer hallott slágerek helyett egy ismerős hangzást hall annak új megjelenésében, egy olyan előadás keretében, ami csak egyszer játszható le úgyanúgy és mindíg is egyedi marad. A DJ-zés a sláger-válogatás útjáról áttért a kreatív előadók pályára.
Mélyebbre ásva rájöhettünk, hogy a DJ által készített produkció egy remix. Ha valakinek megvan egy szám acapella vokál-sáv verziója (csak az éneket hallani), bárki könnyedén széthúzhatja és új BPM számra igazíthatja azt, alákeverve új stílusú és a hangszerelést megújító alapot. (Ez amúgy a Karaoke fordított verziója, amikor az eredeti alapra új ének kerül.)
Mi az a remix?
Klasszikus értelemben a remix az, amikor a producer előveszi az eredeti multi-track (több-sávos) kazettáját egy darabnak és újra készít belőle egyet. Az eredeti dobok, gitárok, basszusok és énekek mind izolált különálló felvételként (pl. stem) vannak tárolva, amik az új előadás keretében lecserélhetőek. A digitális samplerek és dob loopok ("beat"-ek) megjelenésével egy új típusú zene is előbukkant, amiben a régi slágerek ismert dallamait hallhatjuk az újabb dob alapok aláfestésével, hogy az eredeti szám "táncolhatóbb" legyen. A legtöbb ember a remix szó alatt leginkább ezt érti. A tempó, BPM (percenkénti ütemszám / beats per minute) beállítható gyorsabbra. Az énekek ekkor feldarabolva vagy tömörítve, nyújtva kerülnek rá az alapra, hogy kiegészítsék a groove-ot. A basszus hangok és fontosabb zenei elemek az autentikus hangzás miatt általában maradnak az eredeti formájukban.
Mire lehet szükségem egy remix elkészítéséhez?
Software esetén: Sok lehetőséged van egy remix elkészítésére a softwareket használva. Mindegyik digitális audiót alkalmaz. Egy remix elkészítését teljes egészében elkészítheted egy audio szekvenszer segítségével (Cubase, Logic, Sonar, Vegas, Acid, Ableton live és hasonszőrű társaik) és időkorrigálás (time-stretch) alkalmazásával. Néhány program on-the-fly képes a time-stretchingre, mint az Acid, Ableton Live, és a nagyobb szekvenszerek. Mások, mint a Reason ígénylik a külső programokat, hogy a time-strech funkciót megtartsák. Egyik ilyen lehet a Melodyne, ami a hangszínt és az ének nyújtását is képes megváltoztatni. A sampler nem feltétlen szükséges, de mindenképp segítség. Ha a szekvenszered képes software sampler használatára, mint a Kontakt, Emagic EXS (logichoz), Halion, Emulator X2, sokkal egyszerűbb lesz a dolgod, legfőképp a hang sáv kezelésekor. Az éneket egyszerűen feldarabolod (cut) részekre, néha szavakra, és ezeket hozzárendeled egy gombhoz vagy egy billentyűhöz. Ha kész vagy a dobokkal is és az ütemekkel, akkor ráigazíthatod a billentyűzeted segítségével a hangokat. Ezután ha csúszást tapasztalsz, helyükre igazítod a részeket, hogy szépen hangozzon.
Egyik titka a klub mixek elkészítésének, hogy tökéletlenségeket kell beépíteni. Ne passzoljon minden loop tökéltesen a BPM-re, nem kell egész pontosan a jelzésnél elindítani azokat! Ha túl tökéletesen hangzik, ahogy ezek a programok alapvetően készítik, túlzottan deenszeees lesz az egész. Hallottál már ilyet a hangfalaidon? Légy őszinte. Én igen.
Hardware esetén: a számítógéptől független ugyanúgy lehetséges és sokkalta igazi club feelinges a zenélés. Egy tapasztalt DJ ezt mind meg tudja oldani két CD lejátszóval. Néha az adrenalin túlcsordulások miatt az illesztések korán kezdődnek és az effektek sem passzolnak tökéletesen. Hasonló feltételekkel dolgozhatsz élőben egy remix elkészítésekor is. A vokál megy az egyiken, míg az ütem a másikon. A DJ használná a loopolást és az effekteket mindkét lejátszón, hogy egy teljesen egyedülálló egyveleget alkosson. A modern CD lejátszók csodálatosak minden lehetőségeikkel együtt. Sampling, looping, nyújtás, tekerés, scratch és mindez közvetlenül a szekvenszerbe is keverhető.
Hogy firtassuk, hova jutott a profi DJ világ, ma már akár egy kocsi árának harmadát is kiadhatjuk egy cd-lejátszóért. Egy újabb trend, hogy már MP3-al is lehet teljes egészében dolgozni. Ez lehetővé teszi a DJ-k számára, hogy hatszor annyi zenével álljanak színpadra vagy a pult mögé. Két CD-re egy teljes show felfér.
Tételezzük fel, hogy a rendszerhez adunk egy digitális samplert. Azok a samplerek a legjobbak számunkra, amik lehetővé teszik a könnyű time stretchinget. Ezeket billentyűzet nélkül használhatjuk és egy szet hangcsoportot tölthetünk be rajtuk egy időben. Ilyen samplerek a groove box típusúak is, mint az Akai MPC 1000, amit a Hét Videója rovatban is láthattatok működés közben (az archívumban még mindíg megtekinthető – Szerk.) vagy az Electribe S, SX vagy akár az idősebb használt cuccok, amiket az eBay-ről is megszerezhetünk. Amire szükséged lehet, az egy cd lejátszó, egy digitális sampler és néhány buzdító régi sample CD (vagy dalocska) és természetesen egy CD az eredeti acapella énekkel. Hardware használatával
- 1) betöltöd a használandó ütemeket a CD-lejátszóról (amibe a sample CD-t rakod) és “átjátszod” a samplerbe.
- 2) Ezután a vokál részeket, hangokat és használni kívánt furaságokat is betöltöd sample-ként.
- 3) Használod a kreativitásod. Innentől nagyon laza megkötések vannak. Lejátszhatod a vokál sávot a cd-lejátszóról és beütögetheted a sampler-rel az ütemeket és effekt hangokat, de csinálhatod fordítva is: játszhatod a felvett vagy általad komponált ütemeket a cd-lejátszóról, amire beütögeted az ének részeket. Csinálhatod mindkettőt egyszerre.
De mi a helyzet a basszus hangokkal és a többivel? Több lehetőséged van ehhez is. A szintik használata élőben sok problémát okozhat egy DJ számára, ezért sokan beprogramozzák a basszus hangokat vagy meneteket, hogy azokat is egy gomb lenyomásával érhessék el. Használhatsz remix stinti/szekvenszert is. Ha a legjobbat akarod, akkor hajts rá az Access Virus-ra. Ha egy olyan samplert használsz, aminek beépített MIDI szekvenszere van, mint az Akai MPC szériásoknak, használhatsz szinti modult, mint a Virus Desktop. Ez olcsóbban is kivitelezhető egy Novation BassStation vagy Oberheim Matrix 1000-el is.
Nagyon komplex megoldásokat is ki lehet találni egy ilyen pulthoz, de ez nem mindig a legjobb megoldás. Ha túl komplikált az egész, nem fogod élvezni. Egy sampler, CD-lejátszó és egy keverő bőven elég egy jó mashup összehozásához. Ha van egy számítógéped, stúdiód, akkor új sávként azt vehetsz fel, amit csak akarsz, hogy a szekvenszerben később igazíthass, aláfesthess bármit, mielőtt kiírnád az új remixedet CD-re.