Billentyűk és szintik

Billentyűk és szintik

Szerencsére igen széles termékpaletta áll rendelkezésedre, mind használt mind új billentyűzetek tekintetében, így nem kell bankot rabolnod, hogy valami használható szintetizátort vagy zongorát vegyél. Időt kell szánnod arra, hogy megtaláld a hozzád legközelebb álló darabot – egy olyat, amin ha játszol szíved azt diktálja: “ez király”. Sokféleképpen érhetsz el minőségi hangzást napjainkban a softsynth és soft sampler programokkal. Tehát a saját hanggal rendelkező billentyű nem követelmény.

Ami létfontosságú, hogy az eszköz kiválóan működjön. Ha használtat veszel, légy körültekintő! Próbáld ki! Bizonyosodj meg róla, hogy mindegyik billentyű működik. Előfordulhat, hogy bizonyos hangokat erősebbnek, míg másokat lágyabbnak vagy halkabbnak hallasz. Ebben az esetben lépj túl a dolgon. Az online aukciók sok esetben megbízhatatlanok. Minél idősebbek, annál jobban gondoljuk meg, mert mint sok más hangszernél, a szintinél is igaz, hogy az idő elteltével nem lesz jobb a hangja. Ez olyan, mint az autók esetében is.

Hány billentyűt használjak?

A szintetizátorok 88, 76, 49, 37, 25 vagy kevesebb billentyűvel kerülnek piacra. Ha Te kimondottan kis tartományban dolgozol, vagy sokat utazol a szintivel, jól elleszel kisebb billentyűzettel is. (Nagyon sok profi az igazán komoly zongora mellett tart egy kicsit is, amivel kisebb dallamokat, egyszerűbb szólókat tud készíteni.) Ha viszont csak egy szintetizátort tervezel, vagy ha a piano hangzáson is gondolkodsz, szerezz be minimum egy 49 billentyűset. A klasszikus zeneszerzők és a hardcore arcok egyöntetűen állítják, a 88 a legjobb. Ez maximalizálja az egy csatornán játszható hangjegyek számát. Nehéz egy jó és megfelelő árban lévő 88 billentyűs szintetizátort találni, így ha minőségi szintetizátort akarsz hasonló felhasználásra, ne félj keresgélni a 76 billentyűsök között.

 

A 61 billentyűsök ajánlottak azok számára, akiknél a pénz fontos tényező (és mint tudjuk a legtöbbünk így van vele) vagy azok számára, akik a billentyűk száma helyett a jobb minőségre és hangra helyezik a hangsúlyt. A 49 billentyűt kevésnek fogod találni, ha igazi szólókat és basszusmeneteket szeretnél. Igen frusztráló lehet, ha játék közben elfogynak a hangok. Ellenben, ha kreatív vagy, kezdésnél tökéletes akár egy 49 billentyűs is. Ha viszont komoly fejlesztéseket akarsz eszközölni a hangban és a zenédben, ne tágíts a 88-as mellől. Akik élőben játszanak, mindenképp ezt használják. Sok olyan szinti van, ami a 88 billentyűs piano érzést nyújtja. Ezek többe kerülnek. Ez nem azt jelenti, hogy ez számodra a legmegfelelőbb. Ha nem akarsz Beethoven szimfóniákat játszani, akkor sem ez a járható út.

A beépített szekvenszer fontos?

Ha szeretnél számítógép nélkül dolgozni, akkor a szekvenszer fontos lehet. Ha szekvenszer programot használsz, nincs szükséged még egyre. Vázlatok számára ugyan használhatnád, de ezzel fontos perceket veszíthetsz. A beépített szekvenszer midi clockot használ, időre húzza a hangot, de az új fejlesztésű számítógépes szoftverek is tudják már ezt a funkciót. A legtöbben a szoftvereket preferálják, mert könnyebb fejleszteni és több lehetőséget biztosít.

Velocitás és Aftertouch

A velocitás az, amikor a határozottabb leütéseknél erősebb (vagy hangosabb) hangot hallunk, így a játékunk sokkal felemelőbb és teljesebb lesz. Ez a funkció elengedhetetlen. Még ha kisebb eszközt is veszel, győződj meg róla, hogy az velocitás-érzékeny. Az aftertouch egy olyan szabályzó, ami akkor aktiválódik, ha lenyomva tartjuk a billentyűket. Ezzel kifinomult vezérhangokat és ütős effekteket készíthetünk. A dobok és a piano esetében ez nem olyan fontos. Ez a funkció nem létszükséglet. De sokkal kreatívabbá teheti munkánkat. Az aftertouch egy magasabb árkategóriát képvisel, de érdemes megfontolni, akár az első szinti vásárlása esetén is. Nem tudod ugyanazt a hatást elérni modulátor karral. Manapság a szekvenszerek használatakor se probléma, ha ezt a funkciót bekapcsolva hagyjuk.

A workstation elnevezésű termékek általában minden-az-egyben eszközök, melyek tartalmaznak szekvenszert, effektert, mixert és sok esetben még külső hang felvételére is képesek. Csak akkor válaszd ezt, ha biztos vagy abban, hogy ezzel tudsz a legjobban és legkreatívabban dolgozni. Használatuk sok esetben körülményes és komoly szaktudást igényel.

Gombok és tekerentyűk

A “pitch wheel” és a “mode wheel” (modulációs kar) két olyan kontroller, amire igazán szükségünk van. A régi szintik esetében bizonyosodjunk meg arról, hogy a kontrollerek képesek a szekvenszer különböző funkcióinak szerepét ellátni vagy azokat módosítani (pl.: effekt). Általában elektronikus zenénél mutatják meg a tudásukat. A különböző kontrollerek, potméterek mindegyike egy esemény vagy paraméter megváltoztatásának jelét küldi el a midi porton keresztül. A midi univerzumában ez fontos szereppel bír a filterek, effektek, torzítások és a hangot valamilyen formában megváltoztató modulátorok esetében. De biztos, hogy szükséged van 40 forgó és 16 toló potméterre a billentyűzeteden, hogy zenét csinálj? Ezek valóban hasznosak a trance-es hangzáshoz, de nem kell a legextrémebb fajtát megvenned. Nem mindenkinek van rá szüksége. Általában az összes potmétert paraméterezni tudod, hogy a számodra legkedvesebb funkciót lássák el. Azt se felejtsük el, hogy kiegészítésként vehetünk olyan eszközt, ami kimondottan csak a kontroller funkcióját látja el és bármennyire hihetetlen, sokszor az egérrel gyorsabban és egyszerűbben lehet dolgozni paraméterezés alatt.

A szintézis típusai

Ez egy fontos dolog, és leginkább azon múlik, hogy milyen zenét szeretnél csinálni, meg persze azon is, hogy milyen más eszközeid vannak. Ha már rendelkezel egy minőségi virtuális analóg szintivel, vagy temérdek “analóg” szoftver szintivel, egy egyszerű “visszajátszó” szinti is megteszi. Ha nem szeretnél több modulos studiót, és csak egy szintit szeretnél meg egy számítógépet, akkor különböző típusú szintézissel bíró darabot vegyél. A Yamaha az elsők között van, akik különböző szintéziseket tudnak vegyíteni (FM szintézis, analóg, stb). A Triton a másik komoly élbeli, köszönhetően az MOSS rendszerének. Jó árkategóriában az Alesis is megemlítendő. Ettől függetlenül, ne hagyjuk magunkat befolyásolni az internet sokszínűsége által. Egyszerű, autentikus analóg hangzást szeretnél? Akkor maradj a visszajátszó szintinél.

Ha viszont kizárólag dance, trance, D’n’B, techno a kiszemelt áldozat, válaszd az analóg modellező szintiket. A legmagasabb kategóriát leginkább a Nord, Novation, Moog, Access Virus, és a Waldorf képviseli. Ezek a típusúak nem fednek le minden hangszert. Ezek a hanghullámot különböző eszközökkel filterelik, és variálják, hogy egy retro hatást érjenek el. A régi szintik monok voltak, míg a mai virtuális szintik 4-32 hangot is tudnak kezelni. A mai szintik beépített effektel is rendelkeznek. Mindegyikük közül az Andromeda az igazi analóg gép, a többi számítógépes modellt használ az analóg szintézis elérésére. Hallani a különbséget? Igen! Viszont a fülünk egyre inkább a digitális analóg hangzást kedveli meg, a régebbiek kezdik a vékonyka hangzás érzését kelteni bennünk.

Igazi piano hangzást szeretnék

Először is szerezz be egy igazit. Az elektronikus billentyűzetek nem adják vissza az igazi piano érzését és hangzását. A márkák közül a Yamaha és a Roland említendő meg, ha nem engedhetjük meg az igazi pianot. Viszont még így se lesz ugyanaz az érzés, mint az igazi, akármit is írnak a studiok.

Mikor válik a billentyűzetből digitális audió szekvenszer?

Ma. A sampler megoldás az egyik legjobb; ezt láthatjuk a Motif és Triton Exterme, és talán a legjobban megalkotott Roland Fantom-X esetében is. Ezeken a billentyűzeteken már hangfelvételt is készíthetünk, saját hangkártyája van, és a felvételeket a saját szekvenszere kezeli. Szinte minden fontos szerkesztési folyamatot meg tudunk oldani. Természetesen nem ér fel egy 24 csatornás felvevővel egyik sem, de a közvetlen felvétel után azt visszahallgatva már játszhatunk is, és akár énekelhetünk is, a csatlakoztatott mikrofonnal. Hová fejlődünk, nem?